Nyheter

Dropper hjelmen

Nordmenn er ivrige til å sykle, men er ikke flinke til å bruke hjelm. Særlig på korte turer blir hjelmen igjen hjemme.

På korte turer droppes den gjerne, men tas på når barna er med. Det liker Trygg Trafikk dårlig.

Slår hodet

– Hvis du slår hodet i asfalten, er hjelm din eneste beskyttelse mot veldig alvorlige hodeskader. Da er det temmelig håpløst at så mange av oss fortsatt dropper hjelmen. Her må folk skjerpe seg, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk til NTB.

Syklistenes landsforbund er positiv til bruk av hjelm, men er ikke for et påbud.

– I Trafikksikkerhetshåndboken oppsummerer forsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt at hjelm reduserer hode- og ansiktsskader med 30 prosent, mens skader på nakke og hals ser ut til å øke, sier kommunikasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Roar Løkken til Dagsavisen.

«For skader på hode, ansikt eller hals/nakke sett under ett, ser sykkelhjelm ifølge nye undersøkelser ikke ut til å redusere antall skader. (...) Flere av resultatene er imidlertid meget usikre», heter det videre i rapporten.

En gjennomgang av norske og internasjonale studier viser at det er usikkert om det ut fra et trafikksikkerhetssynspunkt er grunnlag for å innføre påbud om sykkelhjelm, ifølge TØI.no. «Alt i alt er resultatene av ulike undersøkelser for sprikende, og feilkildene for mange, til at det er mulig å tallfeste virkningen på skader av å påby bruk av sykkelhjelm», skriver trafikkforskeren.

Reduseres

– Det viktigste er å få flere til å sykle. Sykkel er det eneste helsefremmende transportmiddelet. Og gevinstene ved å sykle er langt større enn den risikoen en utsetter seg for som syklist, sier Roar Løkken.

Et påbud om bruk av sykkelhjelm reduserer ikke antall ulykker. Ulykkesstatistikken viser at hodeskader, med og uten hjelm, bare utgjør en liten andel av skadene en har på sykkel.

– Da er det feilslått politikk å rette mye oppmerksomhet mot hjelmbruk og -påbud. Fokus på hjelmbruk gjør at folk fort tror at det er farligere å sykle enn det er. Det viser seg at syklister gjerne kompenserer for effekten av blant annet hjelm, ved at de føler seg tryggere og sykler fortere. Samtidig legger bilister fort inn mindre sikkerhetsmargin. Dermed kan effekten ved å påby hjelm heller bli negativ, sier Løkken videre.

Det er en landsomfattende undersøkelse blant norske syklister som avslører dårlige holdninger og praksis når det gjelder bruk av sykkelhjelm. Undersøkelsen viser at kun 35 prosent av syklistene alltid bruker hjelm.

Rundt 30 prosent av alle som sykler svarer nemlig at de aldri, sjelden eller bare av og til bruker hjelm. 14 prosent sier «som oftest.» Og 20 prosent opplyser at de ikke har hjelm.

85 prosent av de spurte sier at barna alltid har hjelmen på. Og 71 prosent av dem som har en hjelm opplyser at de alltid har den på når de sykler sammen med barna. Men andelen raser ned til 44 prosent når de sykler alene.

– Få på deg hjelmen! Det er ikke noe mindre farlig å sykle alene enn sammen med barna, understreker Årøen.

Den landsomfattende undersøkelsen er gjennomført av YouGov for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.

Mer fra Dagsavisen