Byrådet angriper OBOS: – Jeg blir provosert og skuffet

OBOS kjemper hardt for å få bygd ut nye E18. Nå tar Oslo-byrådet til motmæle. – OBOS framstår som en grå, gammeldags dinosaur, sier miljøbyråd Arild Hermstad.

–  Jeg blir kraftig provosert og er for å være helt ærlig ganske skuffet over at OBOS-direktøren nå har blitt motorveiforkjemper, sier Oslos byråd for miljø og samfersel, Arild Hermstad, som vikarierer for Lan Marie Berg. 

I en pressemelding forrige uke gikk OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj ut mot ønsket fra politikerne i Oslo og Viken om å skrote den planlagte utbyggingen av E18 vestover. «Uten ny E18 stopper utbyggingen av nasjonalt viktig by- og næringsutvikling på Fornebu», advarte han. 

LES OGSÅ: Regjeringen gir grønt lys for E18-utbygging

Det får Hermstad til å reagere.

– OBOS har gjennom mange år stått på innbyggernes lag for å skape gode, fremtidsrettede boligmiljøer, og har forsøkt å fremstille seg som grønne. Nå er de nesten ikke til å kjenne igjen, og fremstår OBOS mer som en grå, gammeldags dinosaur, sier Hermstad.

Fornebubanen og E18

Byrådet i Oslo har lenge vært imot utbyggingen av E18. Etter valget ble det klart at flertallet i det nye storfylket Viken mener det samme. E18 skal opp i Stortinget i løpet av våren, og utfallet av saken er nå uvisst etter at Frp gikk ut av regjering. 

Konsernsjef i OBOS Daniel Kjørberg Siraj
Foto: OBOS

Hovedpoenget til OBOS er at den storstilte utbyggingen av både boliger og næringsvirksomhet på Fornebu står i fare hvis det ikke blir lett å komme seg inn og ut fra Oslo. De frykter også at Fornebubanen står i fare dersom E18 skulle bli skrotet. 

LES OGSÅ: MDG jubler over Frp-exit: – Forventer at Erna kvitter seg med bompengeavtalen

Det mener Hermstad er feil.

– Byrådet er klare til å stikke spaden i jorda på Fornebubanen senere i år. Det eneste som nå gjenstår, er at Høyre-regjeringen bekrefter at de skal være med å dekke sin del av finansieringen. Det håper vi samferdselsministeren kan bekrefte så snart som mulig, sier Hermstad, og legger til:

– E18-utbyggingen som Siraj nå anbefaler, innebærer at kapasiteten på E18 øker fra to til tre felt på motorveien inn mot Oslo. Det kommer til å pumpe flere biler inn i byen, noe som vil bidra til mer støy, luftforurensning og mer trafikk rundt skoler og i boligområder. Det kommer også til å gjøre de nye boligområdene på Fornebu mye mer bilbasert. Er dette den type byutvikling OBOS ønsker seg?

Storstilt utbygging

– Det var voldsomt sterke ord fra Hermstad. Vi har gitt uttrykk for noe vi har ment i lang tid. OBOS som byutvikler hadde ikke gjort jobben vår hvis vi ikke hadde tatt tak i dette. Hvis ikke vi kan fortelle hva konsekvensene av vedtatt politikk blir er det ingen som kan gjøre det, sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

Her på Fornebu er OBOS godt i gang med å bygge tusenvis av boliger. Og flere tusen flere er planlagt de neste årene. Bildet er tatt i 2018.
Foto: TORE MEEK / NTB scanpix

Poenget hans er at den planlagte gigantutbyggingen på Fornebu med 5-6000 nye boliger i tillegg til næringsvirksomhet ikke kan hvile på Fornebubanen alene, som kun går til og fra Oslo. Fornebu trenger samferdselsløsninger som går til hele regionen. 

LES OGSÅ: Advarer Viken: Kan sette kollektivsatsingen i Oslo og Akershus i spill

– MDG har gått til valg på den politikken de mener er best for Oslo, mens vi peker på behovene for resten av regionen. Det er ikke vi, men politikerne i Oslo som river opp i en enighet som har vært bredt politisk forankret. Jeg ønsker ikke å gå i en polemikk med MDG, de har sin politiske agenda, men vår jobb som byutviklere er å peke på flere interesser enn bare at Oslo ønsker mindre biltrafikk, sier Siraj.

Han påpeker at også Fornebubanen står i spill dersom E18 skulle bli skrotet. En viktig forutsetning for å få bygd banen er grunneierbidrag på 2,4 milliarder. De pengene forsvinner hvis utbyggingsplanene på Fornebu legges på is. 

– Vår jobb er ikke å tilpasse oss politiske ønsker i ethvert tilfelle. Vi er til for medlemmene i OBOS, og nå står 5-6000 nye OBOS-boliger i spill på Fornebu, i tillegg til flere tusen boliger og arbeidsplasser som skal skapes av andre aktører på Fornebu og andre steder i regionen, sier Siraj.