Til valg på stans av E18-utvidelse
Skrinlegging av E18-utbyggingen blir en hovedsak for både SV og De Grønne i Oslo, foran høstens kommunevalg.
I går skrev Dagsavisen at utbyggingen av E18 vil føre til 50 prosent flere biler over bygrensen. Det vil torpedere Oslos planer om store kutt i utslippene av klimagasser og bedre luftkvalitet, advarte Naturvernforbundet.
– Det å stoppe utvidelsen av E18 blir en hovedsak for oss i kommunevalget i høst, og det ønsker vi også å bruke vår eventuelle vippeposisjon til, sier Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo.
Les også: Klimabomben
– Nå har dere kun én plass i bystyret. Tror du på flere representanter med en stans av E18-utbyggingen som hovedsak?
– Jeg tror folk er veldig opptatt av oslolufta. Vi går for 10 prosent ved valget. Da vil vi få rundt seks representanter, svarer Berg.
– Vi har hatt tung og dårlig luft lenge nå. Da kan vi ikke få enda flere biler inn til byen. I stedet må antallet biler reduseres, slik at vi får mer plass til flere sykler.
Også Marianne Borgen, leder av Samferdsels- og miljøkomitéen for SV, varsler at hennes parti vil stanse E18-utbyggingen med folkets hjelp.
– Dette bør bli en viktig sak i valgkampen, for det handler om folks trivsel, helse og om klimaet. Både for befolkningen i Oslo og Akershus blir livskvaliteten dårligere hvis E18 i verste fall utvides til 12–14 kjørefelt, sier Borgen.
Hun minner om at oslolufta allerede er helsefarlig, og at flere biler på veiene dermed bare vil gjøre vondt verre.
– En rapport fra Norsk institutt for luftforskning, konkluderer blant annet med at trafikkmengden må reduseres med 20 prosent innen 2020, fordi alle grenseverdier for luftforurensning allerede brytes, sier Borgen.