Innenriks

Til valg på stans av E18-utvidelse

Skrinlegging av E18-utbyggingen blir en hovedsak for både SV og De Grønne i Oslo, foran høstens kommunevalg.

MDGs Lan Marie Nguyen Berg. FOTO: GURI BARKA MARTINS
Publisert Sist oppdatert

I går skrev Dagsavisen at utbyggingen av E18 vil føre til 50 prosent flere biler over bygrensen. Det vil torpedere Oslos planer om store kutt i utslippene av klimagasser og bedre luftkvalitet, advarte Naturvernforbundet.

– Det å stoppe utvidelsen av E18 blir en hovedsak for oss i kommunevalget i høst, og det ønsker vi også å bruke vår eventuelle vippeposisjon til, sier Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo.

Les også:Klimabomben

– Nå har dere kun én plass i bystyret. Tror du på flere representanter med en stans av E18-utbyggingen som hovedsak?

– Jeg tror folk er veldig opptatt av oslolufta. Vi går for 10 prosent ved valget. Da vil vi få rundt seks representanter, svarer Berg.

– Vi har hatt tung og dårlig luft lenge nå. Da kan vi ikke få enda flere biler inn til byen. I stedet må antallet biler reduseres, slik at vi får mer plass til flere sykler.

Også Marianne Borgen, leder av Samferdsels- og miljøkomitéen for SV, varsler at hennes parti vil stanse E18-utbyggingen med folkets hjelp.

– Dette bør bli en viktig sak i valgkampen, for det handler om folks trivsel, helse og om klimaet. Både for befolkningen i Oslo og Akershus blir livskvaliteten dårligere hvis E18 i verste fall utvides til 12–14 kjørefelt, sier Borgen.

Hun minner om at oslolufta allerede er helsefarlig, og at flere biler på veiene dermed bare vil gjøre vondt verre.

– En rapport fra Norsk institutt for luftforskning, konkluderer blant annet med at trafikkmengden må reduseres med 20 prosent innen 2020, fordi alle grenseverdier for luftforurensning allerede brytes, sier Borgen.

Powered by Labrador CMS