I Oslo er myndigheten til å fastsette antall drosjeløyver delegert til byrådet. For at Senterpartiet skal sikre et rødgrønt flertall, vil de kreve at antall løyver reduseres kraftig, varsler førstekandidat i Oslo Aisha Naz Bhatti og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Her med taxisjåfør Tahir Mahmood Salam. FOTO: ARNE OVE BERGO

Krever taxikutt

Havner Senterpartiet på vippen etter høstens lokalvalg i Oslo, vil de kreve færre taxier i gatene for å støtte Raymond Johansen (Ap) som byrådsleder.

– Dette er et ufravikelig krav, sier Senterpartiets førstekandidat i Oslo Aisha Naz Bhatti til Dagsavisen.

Hun mener situasjonen i drosjenæringen er alvorlig.

– Det er for mange taxier. Det betyr at sjåførene får for få turer, for mye dødtid og passasjerene dyrere priser, sier hun.

LES OGSÅ: Vil tvinge fram radikale Raymond

Vippe

Skal vi tro de siste meningsmålingene kan Bhatti få muligheten til å fremme kravet sitt. VG publiserte denne måneden en InFact-undersøkelse der Ap, Sp, SV, Rødt og MDG fikk 50 prosent, mot 48,7 for Frp, Høyre, KrF og Venstre. Blir det valgresultatet havner Sp på vippen. En sjeldenhet for det distriktsvennlige partiet.

– Sist vi hadde inne en representant i bystyret var i 1995, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Følg Dagavisen Oslo på Facebook!

– Sosial dumping

Vedum, som selv er storforbruker av taxi, mener også dagens situasjon er uholdbar for alle parter.

– Mange sjåfører har opptil 70 prosent dødtid. Dette er Høyre- og Frp-politikk på sitt verste, sier Vedum.

– I dag er det 1.780 taxiløyver i Oslo, sier Bhatti.

Sp mener antall løyver gradvis må reduseres med opptil 20 prosent.

– I dag risikerer taxisjåfører å få en timelønn ned i 40 kroner timen, om en deler antall timer på jobb med inntekten fra turene. Det er ikke anstendig, mener førstekandidaten.

– Dette er sosial dumping. Vi kan ikke kalle det noe annet bare fordi dette er selvstendig næringsdrivende, sier Vedum.

LES OGSÅ: Har samlet inn 80.000 kroner

LES OGSÅ: Gleder seg til Raymond-dueller

– Skjult arbeidsledighet

At situasjonen er krevende kan Tahir Mahmood Salam bekrefte. Han har vært taxisjåfør i Oslo i 15 år.

– Taxibransjen i Oslo i dag blir ikke regulert. En har ikke regulert løyvene opp mot det økte kollektivtilbudet, som gjør det mindre attraktivt å ta taxi.

Dødtiden blant taxisjåfører er skjult arbeidsledighet, hevder han.

– Selv må jeg kjøre tre timer mer hver kveld for å få det til å gå rundt. Det betyr enda mindre tid med familie, sier Salam, som også sitter i Søndre Nordstrand bydelsutvalg for Ap.

LES OGSÅ: Rasmus på vippen

– Dårlig sikkerhet

Salam hevder den økonomiske situasjonen er såpass prekær at det kan gå utover sikkerheten.

– Vi har blitt oppfordret av politikerne til å gå over til billigere biler med mindre komfort. Det sliter på nakke og skuldre. I tillegg er bilene mindre sikre. At arbeidsdagene har blitt lengre hjelper heller ikke på, mener han.

LES OGSÅ: Slik kan det nye bystyret bli