Nyheter
Umulig for Glommaringen å holde rutetidene
Glommaringen opp mot en halvtime forsinket.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Køene i rushtrafikken er ganske frustrerende for sjåførene som kjører Glommaringen mellom Sarpsborg og Fredrikstad.
– Problemet er at vi ikke klarer å holde rutetidene. Bussene står i de samme køene som privatbilene, forklarer planlegger Per Oskarsson i BorgBuss overfor SA.
Periodevis er problemene så store at det oppleves om et mareritt å sitte bak rattet i de tidspunktene hvor det er mest trafikk, sier han.
Kritisk i rushen
Per Oskarsson har god oversikt over når bussene blir forsinket.
De mest kritiske punktene er mellom 07.00 - 09.00 og 15.00 til 17.00.
Og det er den bussen som kjører riksvei 111 over Østsiden og fylkesvei 109 tilbake til Fredrikstad, som er mest forsinket i rushen.
– Da hender det sjåførene bruker opp til 30 minutter ekstra på rundturen mellom byene, sier Oskarsson.
Sliter på Årum
På Årum er det lange køer i rundkjøringene på begge sider av brua som går over E6. Den samme bussen blir møtt med kø på fylkesvei 109. Den strekker seg fra Tindlund og til rundkjøringen ved Rema på Rolvsøy.
Det som gjør det ekstra utfordrende for planleggeren til BorgBuss, er at køene ikke har et fast mønster. Den er ikke likt fra dag til dag.
Store deler av døgnet er det avganger mellom byene i Nedre Glomma-regionen hvert kvarter.
Buss kommer uregelmessig
– I rushet er det nesten umulig å holde rutetidene. Det betyr igjen at bussene kan komme uregelmessig, legger Oskarsson til.
I et forsøk på tilfredsstille frustrerte passasjerer har BorgBuss satt inn ekstrabusser i de mest kritiske periodene. Da kan det være opp til tolv busser i drift samtidig.
Egne kollektivfelt
Det vil fortsatt gå mange år før kollektivtrafikken blir tilgodesett med egne felt.
Det skjer tidligst den dagen det første bompengeutløsende tiltaket i Sarpsborg er ferdigstilt i 2019.
Før den tid håper Per Oskarsson at Nedre Glomma-regionen får tildelt belønningsmidler.
– Da kan det muligens komme noen strakstiltak som bedrer litt på situasjonen for kollektivtrafikken.
Ifølge planleggeren i BorgBuss har Mosseveien i Fredrikstad fått et kollektivfelt. Det fungerer optimalt.
– Det gjør ikke 2 pluss-feltet i tilknytning til Fredrikstadbrua. Det bør endres, hevder Per Oskarsson.