Politikk

Kan bli omkamp om bybanen: – Høyst særbergensk fenomen

Høyre ble Bergens største parti, men det evige spørsmålet om bybanen kan gjøre det svært vanskelig å danne flertall.

Høyres byrådslederkandidat Christine Meyer gikk til valg på at partiet ikke skal snu i saken om bybanen, etter at den evige kampen endelig ble avgjort i bystyret tidligere i år. Høyre ble det største partiet, og byrådsleder Rune Bakervik (Ap) har varslet sin avgang.

Problemet er bare at Meyer må ha 34 mandater for å få flertall i bystyret, og det får hun ikke med KrF og Venstre. Får å få flertall må hun søke støtte fra Frp, og partiene Bergenslisten og Industri- og næringspartiet, som alle er sterkt imot at bybanen skal gå over Bryggen.

Ikke avklart

Samtidig kan Venstre kan være så lite som 31 stemmer fra å kapre et mandat fra Høyre i Bergen, ifølge Bergens Tidenes beregninger. Den endelige opptellingen er ikke ferdig, og fintellingen kan vippe hele resultatet. Et slikt mandat kan sørge for et potensielt flertall til en venstresideallianse i Bergen, skriver avisen.

Venstres Per-Arne Larsen (V) uttaler seg derimot ikke veldig i retning av at han tror mandatet kan snu om flertallet.

– Vi er veldig giret på å få et ekstra mandat. Men konsekvensene av det har jeg ikke tenkt noe mer på utover at vi får økt styrke inn i bystyret. Vi får bare se hvordan denne tellingen går, sier han til avisen etter et møte med Høyre.

Høyre kan snu

Allerede under valgnatten, så det ut til at Meyer kan åpne opp for å snu i bybane-saken.

– Nå har velgerne talt. Vi er nødt til å lytte til alle partiene og se hva de ønsker, men jeg vil gjerne se mandatfordelingen før jeg sier noe mer, sa Meyer til Bergensavisen.

Larsen (V) sa til samme avis at han er helt enig med Meyer i at de må se den endelige mandatfordelingen. Samtidig understrekte han at han ikke ønsker omkamp om bybanen.

– Poenget vårt er at vi bør sitte i alle rom som forhandler om makt, men å dra opp igjen bybanesaken, det er vi ikke interessert i å ende opp med. Jeg ser ikke for meg at det kommer til å skje, om vi sitter i dette rommet.

Uteserveringene på Bryggen i Bergen er stengt pga koronarestriksjoner. 
Foto: Marit Hommedal / NTB

Høyres uttalelser vekket sterke reaksjoner fra Arbeiderpartiet.

– Høyre viser sitt sanne ansikt. Christine Meyer har i debatt etter debatt garantert for ingen omkamp, senest for seks dager siden på NRK. Så lenge varte det. Dette står det ikke mye respekt av, sa Bakervik til Bergensavisen.

Klokken ti tirsdag formiddag startet Meyer sonderingene med partiene. Ifølge Bergens Tidende og Bergensavisen har hun avtalt møter med KrF, Venstre og Frp hun for tirsdagen, men det var ikke avtalt møter med de andre partiene ennå.

– Vi ønsker samarbeid med KrF, Venstre og Frp, og i den enden starter vi sonderingene, sa Meyer i Politisk kvarter på NRK tirsdag morgen.


---

Byrådet i Bergen:

  • I Bergen har Arbeiderpartiet hatt byrådsmakt siden 2015.
  • Fram til 2019 satt Ap i byråd med KrF og Venstre. August 2022 trakk KrF seg fra byrådet.
  • På de siste meningsmålingene før valget var det svært jevnt mellom Høyre og Ap i byen, samtidig som ingen av dem lå an til å få flertall.

---

– Sprengkraft

– Det er nok en del bergensere som lengter etter Oslo-tilstander i politikken. Spørsmålet om bybanen har like mye sprengkraft som EU har i rikspolitikken når den er aktualisert. Saken er til og med nesten enda mer komplisert, sier valgforsker ved Universitetet i Bergen, Yngve Flo, til Dagsavisen.

Han viser til at Oslo, med unntak av ett mandat til partiet Sentrum, får en klassisk blokkpolitikk i bystyret etter valget.

– Partiene i Bergen er splittet om bybanen skal gå over Bryggen eller legges i tunnel, eller om vi skal ha bybane i det hele tatt. Det sprenger flere partier. Det gjør politikken uoverstigelig, sier Flo.

Hvis Venstre ender opp med å stjele et mandat fra Høyre, kan det bety rødgrønt flertall med Ap, Venstre, SV, Rødt, MDG, Sp og KrF.

Valgforskeren er usikker på om et ekstra mandat til Venstre vil bety at venstresiden vil forsøke å danne flertall. Han minner også om at Sp og deres to mandater i Bergen vil ha omkamp om bybanen, og ellers er uenig med de rødgrønne partiene i mange saker. Blant annet vil de avskaffe eiendomsskatten i Bergen.

Samtidig peker han på at nå som Bakervik (Ap) har meldt sin avgang, og ballen er over på Meyers banehalvdel – rettes oppmerksomheten fort over til den borgerlige sidens uenighet om bybanen, som også finnes innad i Høyre.

– Denne saken som egentlig var avgjort, er tilsynelatende ikke avgjort likevel, sier Flo.

Byrådsleder Rune Bakervik (Ap) holdt mandag pressekonferanse om at Bergen kommune hadde avdekket alvorlige systemsvikt som gjelder overføring av bekymringsmeldinger mellom leverandørsystemet og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger.
Foto: Tuva Åserud / NTB

Protestpartiene er uenige

Protestpartiene Bergenslisten og Industri- og næringspartiet (INP) som Høyre kan bli avhengige av, er på sin side enige om at de ikke vil ha bybanen over Bryggen, men ikke om alternativet. Bergenslisten har ivret for tunnelløsningen, mens INP ikke vil ha bybane i det hele tatt.

– Hva kan Meyer tape på å snu i spørsmålet om Bryggen?

– Det løper en politisk risiko. Selv om ikke alle i Høyre egentlig ønsker denne løsningen, er det folk i Høyre som genuint ønsker at bybanen skal gå over Bryggen. Andre igjen er bekymret for de økonomiske konsekvensene av å skulle bygge en tunnel. I tillegg mener flere at mer uro knyttet til denne saken tar oppmerksomheten vekk fra politikken Høyre egentlig vil jobbe med, og peker på at en omkamp vil ødelegge forholdet til Venstre, sier Flo.

Han viser til at Venstre også tilhører en rødgrønn allianse i fylkesstyret i Vestland, som ønsker å komme i gang med finansieringen av bybanen over Bryggen.

– En ny gjennomgang i bystyret om Bryggen eller tunnel, vil bety at denne saken dras enda lenger ut i tid, sier valgforskeren.

Selv om saken spiller stor rolle for hvilke partier som skal danne flertall på 34 mandater i bystyret, og dermed danne byråd, er det likevel hittil flertall for bybane over Bryggen dersom tallene blir stående. 50 av 67 mandater tilhører partier som på nåværende tidspunkt er for, men dersom Høyre snur, flyttes deres 18–19 mandater over til den andre siden.

Særbergensk

– Er du bekymret for at Christine Meyer vil snu i spørsmålet om bybanen?

– Jeg er avventende. Høyre har jo lovet at de ikke skal ta omkamp, så får vi se om de holder valgløftet sitt, sier forfatter Gunnar Staalesen til Dagsavisen.

Staalesen er mest kjent for krimbøkene om Varg Veum, og har i mange år engasjert seg i samfunnsdebatten om bybanen i hjembyen Bergen.

Gunnar Staalesen kan smile: Bøkene hans er solgt til 23 land. Foto: Berit Roald / NTB

– Hvorfor er spørsmålet om bybanen i Bergen så vanskelig?

– Det er ikke enkelt. Det er høyst særbergensk fenomen. Dagens diskusjon om bybanen har pågått i hvert fall 10–12 år. Men saken går enda lenger tilbake i tid. Jeg har diskutert bybanen siden 1970-tallet. Lenge diskuterte vi om i det hele tatt skulle ha den, og den siste tiden har vi diskutert om den skal gå i tunnel eller over Bryggen. Det er svært delte meninger, og mange slenger ut rare påstander i den ene og andre retningen, sier han.

– Høyre gikk for våpenhvile under årets valgkamp. Jeg forventer at Høyre holder løftet sitt, og i så fall kommer bybanen til å gå over Bryggen, sier Staalesen.

Historisk

Den historiske Bryggen i Bergen består den gamle trebebyggelsen på østsiden av Vågen, den innerste armen av Byfjorden i Bergen.

Bryggen i Bergen står på UNESCOs verdensarvliste, og rundt 61 av bygningene er fredet i tillegg til rundt 13 dekar, ifølge Store norske leksikon. Helt tilbake til 1350 var Bryggen knutepunkt for den hanseatiske handelsvirksomheten i Norge.

En av dem som er sterkt imot at bybanen skal gå over Bryggen, er tidligere finansbyråd i Bergen, Trond Tystad. Han meldte seg ut av Arbeiderpartiet i protest.

– Det er historien vår som står på spill. Sammenhengen mellom Bryggen og sjøen blir ødelagt hvis det skal gå en bane forbi her, sa han til NRK i 2021.

Det synet deler ikke Staalesen.

– Jeg hører til den gruppen som mener bybanen vil være til stor fordel for Bryggen. Bybanen vil garantere at vi får vekk all trafikken som er der i dag. Den vil gjøre området mer tilgjengelig for de som allerede bruker bybanen. Jeg frykter at en tunnel om 20 års tid vil føre til at bylivet på Bryggen dør ut. Værforholdene i Bergen gjør at det kanskje bare er 10–15 dager i året man kan ta seg en pils ute på Bryggen. Turister kommer fra cruiseskipene, men bergensere selv bruker ikke Bryggen resten av året. Det kan bybanen gjøre noe med, sier Staalesen til Dagsavisen.

Staalesen er selv medlem av gruppen Bryggens Venner, som i motsetning til ham, er sterkt imot at bybanen skal gå over Bryggen.

– Jeg har tatt til orde for at Bryggen i Bergen skal bevares på best mulig vis. Personlig mener jeg at vi gjør det ved å la bybanen gå over Bryggen, sier han.


Mer fra Dagsavisen