Stavanger

Markedsføring og verdiskapning

Den kommunale innsatsen for å styrke næringsutviklingen i vår region må trappes opp.

Publisert Sist oppdatert

Det samme må markedsføringen av kulturhovedstadsåret 2008. Arbeiderpartiet har fått gjennomslag for flere konkrete tiltak som alle vil gi et skikkelig løft, både for Stavanger2008, for regionens verdiskapingsevne og for vårt omdømme.

Arbeiderpartiet foreslo i bystyrets møte i mai:

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt En kraftig styrking av kommunale tilskudd til reiselivssatsing

config.properties dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt En kraftig opptrapping av markedsføringen av Stavanger2008.

I bystyrets møte sist mandag fikk vi gjennomslag for begge disse forslagene, i samarbeid med andre partier. Det ble konkret satt av 14 millioner kroner til disse to formålene. Når Rogalands Avis sist uke skriver om en «spandabel ordfører», har avisa helt rett. Ordføreren har stilt seg bak Arbeiderpartiets initiativ, og det er slik det skal være!

Stavanger bruker 2,3 millioner i året til «Region Stavanger» - som markedsfører regionen som reisemål. Dette er altfor lite. Omdømmeundersøkelsen viser at bare 13 prosent av landets befolkning ville valgt Stavanger som reisemål for en gratis langhelg, mot 18 prosent for to år siden. Andre regioner satser åpenbart mer på dette feltet, og vi taper på å henge etter. Derfor vil Arbeiderpartiet i de kommende årene sikre at kommunen setter av nok ressurser innenfor dette viktige området.

Omdømmeundersøkelsen som nylig er presentert viser at bare 25 prosent av Norges befolkning er kjent med at Stavanger skal være europeisk kulturhovedstad i 2008. Og under halvparten av befolkningen i vår egen region har fått dette med seg. Dette er bekymringsfullt. Også Liverpool har fått denne statusen i 2008, og har allerede i lang tid satset på kraftig markedsføring i resten av Storbritannia, ikke minst i London. Også andre byer som har vært kulturhovedstad har satset kraftig på informasjon og markedsføring. Vi har satset for lite. Vi må sikre oss at Stavanger2008 har nok ressurser til informasjon og markedsføring i den korte tiden som gjenstår før det hele er i gang. Derfor er vi svært glad for at vi fikk gjennomslag for vårt initiativ i bystyret sist mandag. Vi må rett og slett sikre maksimal oppmerksomhet om denne viktige satsingen for regionen.

For å videreutvikle verdiskapningen i vår region må vi hver dag arbeide for å befeste Stavangers posisjon som landets og Europas oljehovedstad. Fusjonen mellom Statoil og Hydro innebærer at Stavanger blir hovedkontor for et ennå større selskap, og det er bra. Men samtidig ser vi at sterke krefter fortsatt arbeider for å undergrave denne posisjonen ved å sentralisere viktige oppgaver til Oslo. Dette må et samlet politisk miljø og alle de ulike aktørene stå sammen om å hindre.

Men vi må gjøre mer. Vi må ha flere tanker i hodet samtidig. Det er min overbevisning at Stavanger-regionen har landets beste forutsetninger for å bli ledende på teknologiutvikling innen klima og miljø. Og det er nettopp de mangfoldige og svært avanserte teknologimiljøene innen olje og gass som gir oss denne muligheten. Vi ser allerede at olje- og gasselskapene, serviceselskapene og leverandørindustrien er i gang med å finne bedre løsninger for å redusere utslipp av klimagasser og skape et renere og mer bærekraftig miljø. Energiparken i Risavika er et storstilt eksempel på hva denne regionen kan få til, også i utviklingen av framtidas hydrogensamfunn. Her ligger kimen til verdiskapning og positiv aktivitet i vår region langt ut over oljealderen.

Dette perspektivet må styrkes når vi nå starter opp tredje generasjon av Strategisk Næringsplan. Derfor la Arbeiderpartiet fram et konkret forslag i bystyret sist måned om å etablere miljø- og klimateknologi som et eget satsingsområde i neste utgave av Strategisk Næringsplan. Dette vil vi følge opp til høsten. Og allerede i august vil Arbeiderpartiet invitere næringsliv, fagbevegelse, forskere og andre aktører til et samråd om klima- og miljøteknologi.

Regjeringens kommunepolitikk har nå gitt oss langt mer ressurser, og det er viktig at næringsutvikling får sin del av disse ressursene. Det er nødvendig av minst to grunner: Vi må styrke regionens rolle som energihovedstad, og vi må sikre at også andre næringsområder får et solid løft, slik at vi begrenser en ensidig avhengighet av olje- og gassindustrien.

Powered by Labrador CMS