Nyheter
Ladbare hybrider trenger drahjelp
HYBRID: Dyr teknikk gjør de ladbare hybridene for kostbare. Under 200 biler er solgt så langt i år.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
De fleste er enige om at veien fram til en helelektrisk bilpark går via hybrider og hybrider med stikkontakt, sistnevnte gruppe blir gjerne omtalt som ladbare hybrider eller elbiler med rekkeviddeforlenger.
Mellom stoler
Hybrider med stikkontakt faller mellom så godt som alle stoler i Norge. Og det selv om de fungerer som rene elbiler til batteriet er tomt. Ikke kan de kjøre i kollektivfeltene, ikke slipper de unna momsen og bompenger, og ikke kan de parkere fritt på avgiftsbelagte parkeringsplasser med mindre det står en ladestolpe der og bilen kobles til. Derfor var det fram til august kun solgt 188 slike biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
De ladbare hybridene stopper ikke når batteriet er tomt. Når strømmen tar slutt er det bare å kjøre videre på bensin eller diesel. Både miljøvernere og bilbransjefolk mener at biltypen er viktig for å få ned utslippet fra bilparken, og derfor bør premieres bedre.
Kostbare
Vektøkende og kostbar teknologi taler de ladbare hybridene imot. På to av dem, Opel Ampera og Toyota Prius plug-in, betales nesten ikke engangsavgift, men likevel er bilene så kostbare sammenlignet med vanlige biler og ordnære hybrider, at bilkjøperne skygger unna.
Grunnavgift
Sånn sett gir det ingen drahjelp til de ladbare hybridene å gi mer rabatt for lavt utslipp, fordi bilavgiftene på denne type biler ikke kan gjøres negativ. Kryper avgiften under null trer grunnavgiften inn.
Små tall
Ved inngangen til august utgjorde de ladbare variantene kun 7,5 prosent (86 enheter) av alle solgte Toyota Prius. Volvo har levert 68 ladbare V60 mens Opel kun har solgt 31 Ampera. I tillegg kommer én Fisker Karma.