– Råkjørerne må stoppes. Det er fryktelig fort, og man setter både eget og andres liv i fare. Det er utrolig egoistisk og livsfarlig, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk til NRK.
Organisasjonen mener fartssperrer vil ha stor effekt på antall trafikkdrepte og skadede, men innrømmer at det krever politisk vilje og støtte fra bilprodusentene.
– Vi ser små steg i riktig retning, men over tid håper vi å se mer vilje til dette, sier Steen.
Naf er skeptiske til forslaget. Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal peker på at det i enkelte situasjoner kan være nødvendig å kjøre fortere enn fartsgrensen, for eksempel for å gi plass til utrykningskjøretøy.
– Det er også lite sannsynlig at det vil hjelpe mot den type råkjøring vi så på Romerike. De som kjører slik, vil trolig finne måter å deaktivere fartssperren på. Dessuten følger det store flertallet av bilførere fartsgrensene, sier Sødal.
Les også: – Vi må bare innse at det er bygget for mange veier (+)
Les også: Drosjekunder må betale bompengetillegg uten av taxien passerer bomringen
Les også: Stengt vei i Oslo førte ikke til færre biler
Les også: 400 nye busser kan fjerne matpakkebilistene