– 700.000 norske biler vil bli berørt, i tillegg til alle utenlandske kjøretøyer som til enhver tid befinner seg i Norge. En nedstengning vil føre til at liv vil gå tapt, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (Bil).
Siden 2018 har eCall vært obligatorisk i alle nye biler.
– Vi mener derfor det er svært prematurt og uklokt å slukke 2G-nettene om et drøyt år, sier han.
Systemet fungerer slik at bilen automatisk kobles opp til alarmsentralen ved en ulykke.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) opplyser til tek.no at de har vært i dialog med flere aktører for å vurdere konsekvensene av utfasingen av 2G-nettet, deriblant bilbransjen og kommuner.
Seksjonssjef Inger Vollstad understreker at det ikke er opp til Nkom å bestemme om 2G skal fases ut eller ikke.
– Vi forventer at bransjen er sitt ansvar bevisst, og at de vurderer konsekvensene av å slukke 2G-nettet bredt, herunder ikke minst for samfunnsviktige anvendelser, sier hun.
Vollstad mener imidlertid at konsekvensene ikke vil bli så dramatiske som Bilimportørenes Landsforening antyder:
– En rapport fra DSB fra 2024 viser at eCall har mindre betydning for effektiv håndtering av ulykkeshendelser enn man kanskje kunne forvente, sier hun.
Les også: Folk med dårlig råd puster den farligste lufta (+)
Les også: Foreldres skrekkhistorier fra barnehagen: Ettåringer bindes fast, én voksen med 35 barn, ansatte i tårer (+)
Les også: Leiebolig: – Mange tar til takke med dårlige boliger fordi de er redde for å bli sagt opp (+)