Hittil har kun én av 183 busser fått installert varmeapparatet, opplyser Ruter og Unibuss til Teknisk Ukeblad.
– Gitt at vi klarer cirka 25 busser per måned, vil endelig ferdigstillelse være andre kvartal 2025, skriver Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss, til nettstedet.
– For øyeblikket er ambisjonen å ferdigstille om lag 50 busser før nyttår, legger han til.
Varmeapparatene, som drives av biodiesel på alle bussene i indre by, gjør at batteriet i elbussene ikke tappes så raskt på de kalde dagene.
Forrige vinter førte minusgradene til at mange av elbussene slet i Oslos gater. Busskaoset førte til at Ruter tapte millioner av kroner. På de virkelig kalde dagene gikk rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun med til oppvarming av kupeen i bussen, ifølge Unibuss.
Frps Frank Sve er kritisk til at det tar så lang tid å ruste opp elbussene.
– Dette er jo en parodi på både det såkalte grønne skiftet og regjeringens samferdselspolitikk.
– Ikke bare må elbussene varmes opp med diesel, myndighetene klarer ikke engang å installere varmeanlegg i bussene før neste års vinter er over. Etter et totalt sammenbrudd i kollektivtransporten i fjor bør pendlerne kunne forvente at dette tas på et større alvor, legger Sve til.
Les også: Nærmer du deg pensjonsalderen? Da har du flere rettigheter enn dine yngre kollegaer
Les også: «Ukjent» Nav-grep hjalp uføre Lars ut i 100 prosent fast jobb (+)
Les også: Slik presses folk inn på leiemarkedet – mens utleierne tvinges ut (+)