– Vi ser at den praksisen vi har hatt er for streng. Vi ser at den gir en del uheldige konsekvenser for kundene våre som vi ikke ønsker å ha, sier konserndirektør Erik Røhne i Vy til Aftenposten.
Vy har tidligere operert med en praksis der man enten har gyldig billett, eller ikke har gyldig billett.
Men framover skal Vy-kontrollører kunne bruke skjønn ved åpenbare feilkjøp, og de skal i tillegg utvise et visst skjønn dersom en kunde har glemt å kjøpe billett, men kan vise til god kjøpshistorikk.
Dermed legger Vy seg mer på linje med Ruter, som driver kollektivtransporten i Oslo og omegn.
– Vi ser at de ligger foran oss når det gjelder en større kundeorientering på dette området, sier Røhne.
Røhne ser for seg at endringen vil tre i kraft i løpet av noen uker. Han understreker imidlertid at Vy fortsatt skal være strenge, siden det er høy snikprosent på togene deres.
– Men vi skal være rettferdige, sier han.
Les også: Foreldres skrekkhistorier fra barnehagen: Ettåringer bindes fast, én voksen med 35 barn, ansatte i tårer (+)
Les også: Anne-Kat. Hærland i portrettet: – Når jeg dør, så kommer det til å ta uker før noen finner meg (+)
Les også: Odd Nerdrum i portrettet: Jeg forsto ikke hvorfor far slo så fælt. Men så falt bitene på plass (+)