Innenriks

Regjeringen splitter Ringeriksbanen og motorveiprosjekt – SV freser

Regjeringen lover penger til firefelts motorvei mellom Sollihøgda og Hønefoss, men ikke til Ringeriksbanen. Avtalebrudd, mener SV.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har ikke satt av penger til Ringeriksbanen i Nasjonal Transportplan (NTP) som legges fram i sin helhet på fredag. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har ikke satt av penger til Ringeriksbanen i Nasjonal Transportplan (NTP) som legges fram i sin helhet på fredag.
Publisert Sist oppdatert

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil sette av penger til E16-prosjektet i Nasjonal transportplan (NTP), meldte Ringerikes Blad tirsdag. Men togstrekningen som skal bygges parallelt med motorveien, er det ikke penger til i regjeringens forslag. Dermed er togutbyggingen skjøvet ut i tid.

Det kan ikke regjeringen gjøre uten videre, ifølge SVs Mona Fagerås.

– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi har en avtale og ønsker å splitte opp prosjektet. Det er et sabla rot, sier Fagerås til NTB.

I budsjettavtalen mellom SV og regjeringen som ble inngått høsten 2022, ble partene enige om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet omkring Hønefoss skal videreføres som et fellesprosjekt.

SV mener Ringeriksbanen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog i stedet for fly mellom Oslo og Bergen.

Nygårds grep svekker SVs tillit til regjeringen, mener Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

– Sånn kan vi ikke ha det. Regjeringen må ta ansvar og rydde opp, sier hun.

Regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan legges fram fredag, men en rekke tiltak er allerede offentliggjort.

Les også: Jernbanen øker mest

Les også: Vil stanse motorvei til 50 milliarder

Les også: Statlig veiselskap har bygd ned over 6000 dekar med skog

Lekkasjer fra Nasjonal transportplan

Nasjonal transportplan 2025–2036 blir lagt fram 22. mars 2024. Men mange detaljer kommer alltid fram i forkant.

  • 39 milliarder til ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle
  • Dobbeltspor på jernbanen mellom Råde og Fredrikstad til 23 milliarder kroner
  • Veipakke på rundt 18 milliarder kroner til Buskerud, inkludert ny E16 mellom Skaret og Hønefoss, men uten midler til Ringeriksbanen – Ringerikes Blad
  • 16 milliarder i frie midler til drift og vedlikehold av fylkesveiene – NRK
  • Røros- og Solørbanen skal elektrifiseres for rundt 8 milliarder kroner
  • Midler til vedlikehold på jernbanen skal økes fra 4,9 milliarder til 6,75 milliarder kroner årlig
  • Midler til fornyelse på jernbanen skal økes fra 4 milliarder til 6,5 milliarder kroner i året fram mot 2030, mens i perioden 2031–2035 skal det økes til 9,6 milliarder kroner i året
  • 6 milliarder til E134 Dagslett-E18 i Lier kommune – NRK
  • 2,4 milliarder til E134 Bakka-Mo i Etne kommune – NRK
  • 1 milliard til grønnere luftfart – Nationen
  • Tunnel på E39 mellom Figgjo og Ålgård – Stavanger Aftenblad
  • Forlengelse av den planlagte flyplasstunnelen i Tromsø – NRK
  • Utbedring og rassikring av E10 i Lofoten, først strekningen Nappstraumen-Å – NRK
  • Utbedring av E6 gjennom Sørfold kommune – NRK
  • Fullfinansiering av E6 Olderdalen-Langslett og Nordkjosbotn-Hatteng – NRK
  • E39 Nordhordlandstunnelen – NRK
  • Ny E18 Retvet-Vinterbro i Ås og Nordre Follo – Østlandets Blad

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS