Innenriks

Klima foran pris i konkurranse om veikontrakt

For første gang har arbeidsvilkår og klima blitt vektet tyngre enn pris i konkurransen om en veikontrakt i Statens vegvesen.

Ramstadsletta 20201103. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Publisert Sist oppdatert

Entreprenøren Mesta har nå tatt over driften og vedlikeholdet av flere veier på Gjøvik og Romerike etter å ha skåret best i konkurransen om kontrakten, skriver FriFagbevegelse.

De har forpliktet seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, både hos seg selv og underleverandørene. Klimagassutslippene skal også reduseres med 29 prosent første år.

– Vi vil ha seriøse samarbeidspartnere som jobber for de samme langsiktige målene som vi gjør, og da er arbeidsvilkår viktig, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hun understreker at de som ønsker å være samarbeidspartnere med Vegvesenet, må jobbe med anbudene på en annen måte når klimagassutslipp, miljø og arbeidsvilkår veier tyngre enn pris.

Mesta leverte også på lavest pris i konkurransen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS