Innenriks

FAKTA om kapring av norske skip ved Afrikas horn

*Ingen skip som seiler under norsk flagg, det vi si skip som er registret i Norge med norske eiere, er hittil kapret av somaliske pirater.

* Men somaliske kaprere har lyktes i å ta over to norskeide skip, det vil si skip som ikke er registrert i Norge, men har norske eiere.

*Den ene kapringen skjedde 26. mars i fjor da somaliske pirater tok over kjemikalietankeren Bow Asir, eid av Star Tankers As, Haugesund. Skipet ble kapret 250 nautiske mil fra Kismaayo, en kystby i Somalia.

Den andre kapringen skjedde 5. mars i år. Da ble kjemikalietankeren UBT Ocean kapret nord for Madagaskar og styrt i retning piratfarvannene ved Afrikas horn. Skipet ble frigitt 138 dager senere, 20 juli. Skipet tilhører rederiet Brøvigtank i Farsund.

*Alt etter hvordan piratangrep defineres, har somaliske pirater fram til 3. august 2010 gjennomført mellom 15 og 20 kapringsforsøk mot norskflaggede og norskeide skip, ifølge Norges Rederiforbund.

*Det hittil siste kapringsforsøket ble slått tilbake tirsdag 3. august 2010 da den norske kjemikalietankeren Bow Saga, eid av rederiet Odfjell, ble angrepet av pirater i Adenbukta. Angrepet ble slått tilbake av EU NAVFOR-styrken.

* Den norske fregatten KNM Fridtjof Nansen ble i fjor satt inn i antipiratarbeidet rundt Afrikas horn.

* Fregatten deltok i den EU-ledede operasjonen ATALANTA, hvor felles marinestyrker skal sikre skipstrafikken i området ved Adenbukta mot piratvirksomhet, samt beskytte FNs matvareprogram til Somalia.

* I begynnelsen var piratenes mål å skremme utenlandske fiskebåter fra å utarme Somalias maritime ressurser. Etter hvert har kapringsvirksomheten vokst til en stor og svært godt organisert industri.

Powered by Labrador CMS