Innenriks
FAKTA om kapring av norske skip ved Afrikas horn
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
*Ingen skip som seiler under norsk flagg, det vi si skip som er registret i Norge med norske eiere, er hittil kapret av somaliske pirater.
* Men somaliske kaprere har lyktes i å ta over to norskeide skip, det vil si skip som ikke er registrert i Norge, men har norske eiere.
*Den ene kapringen skjedde 26. mars i fjor da somaliske pirater tok over kjemikalietankeren Bow Asir, eid av Star Tankers As, Haugesund. Skipet ble kapret 250 nautiske mil fra Kismaayo, en kystby i Somalia.
Den andre kapringen skjedde 5. mars i år. Da ble kjemikalietankeren UBT Ocean kapret nord for Madagaskar og styrt i retning piratfarvannene ved Afrikas horn. Skipet ble frigitt 138 dager senere, 20 juli. Skipet tilhører rederiet Brøvigtank i Farsund.
*Alt etter hvordan piratangrep defineres, har somaliske pirater fram til 3. august 2010 gjennomført mellom 15 og 20 kapringsforsøk mot norskflaggede og norskeide skip, ifølge Norges Rederiforbund.
*Det hittil siste kapringsforsøket ble slått tilbake tirsdag 3. august 2010 da den norske kjemikalietankeren Bow Saga, eid av rederiet Odfjell, ble angrepet av pirater i Adenbukta. Angrepet ble slått tilbake av EU NAVFOR-styrken.
* Den norske fregatten KNM Fridtjof Nansen ble i fjor satt inn i antipiratarbeidet rundt Afrikas horn.
* Fregatten deltok i den EU-ledede operasjonen ATALANTA, hvor felles marinestyrker skal sikre skipstrafikken i området ved Adenbukta mot piratvirksomhet, samt beskytte FNs matvareprogram til Somalia.
* I begynnelsen var piratenes mål å skremme utenlandske fiskebåter fra å utarme Somalias maritime ressurser. Etter hvert har kapringsvirksomheten vokst til en stor og svært godt organisert industri.