Innenriks

Snur ryggen til togferie

Publisert Sist oppdatert

Interrailbilletten ble lansert i 1972. På det meste solgte NSB 22.000-23.000slike billetter årlig. I år klarer ikke de ikke engang å selge 5.000.

Lokkes til værs

– Flybillettene er blitt billigere og billigere og i fjor ble det virkeligmange lavprisaktører. I år har også de store flyselskapene kuttet prisene.Når du kan fly for en slikk og ingenting er det klart at mange blir lokkettil å fly i stedet for å ta toget påpeker produktansvarlig for interrail iNSB Wenche Berger overfor Dagsavisen.

– Tidligere var interrail dessuten det eneste tilgjengelige tilbudet foreventyrere med vanlig økonomi. Nå kan alle og enhver fly billig til Østen ogUSA og andre fjerntliggende reisemål. I tillegg er trenden i internasjonaltreiseliv hyppigere reiser og for kortere tid. For ti år siden var detutenkelig med en langweekend i Barcelona og flere reiser til utlandet iløpet av ett år.

Gunstig intAIRrail

Til tross for alt dette mørket i tunnelen tror Berger for bedre tiderturisme på skinner.

– Jeg tror mange etter hvert vil kombinere tog og fly og satse på «intairrail». Dette innebærer at du flyr billig til et annet land kjøper ensonebillett reiser rundt omkring med tog i to-tre land i et par uker førdu reiser hjem igjen med fly fra en annen by enn den du ankom til.

Slike sonebilletter er allerede tilgjengelige i mange ulike varianter. Foreksempel er det mulig å reise omkring i England Skottland og Wales i 15dager for i overkant av 2.700 kroner. Byer som Newcastle Edinburgh ogGlasgow kan da besøkes i løpet av en og samme dag på grunn av de korteavstandene.

Snart 500.000 stk.

Siden interrailbilletten ble lansert for 32 år siden er den for øvrig blittendret en rekke ganger. Fra å være et tilbud forbeholdt ungdom under 21 årer den nå et tilbud for alle uansett alder. Den eldste togturisten Bergerhar registrert la ut på tur som 82-åring.

Antall land som billetten gjelder for har også variert. I en periode varikke land som Frankrike Italia og Spania inkludert og da faltbillettsalget radikalt. Men fra 1998 har hele Europa igjen værttilgjengelig for den som ikke nøyer seg med å betale for en sone beståendeav noen land.

– Fra 1972 til utgangen av 2003 ble det solgt 389.000 interrailbilletter tilungdom under 26 år. Tar du med dem over 26 år som ble inkludert i tilbudetfra 1989 begynner vi å nærme oss en halv million solgte interrailbilletterher til lands opplyser Berger.

Powered by Labrador CMS