Innenriks
Billigst på IKEA i Norge
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Prissjekken omfatter 75 IKEA-produkter i 17 europeiske land og er gjennomført av European Consumer Centre (ECC) EU-kommisjonens kontor for forbrukersaker.
Undersøkelsen avdekker at det er store prisforskjeller mellom de europeiske IKEA-forretningene. I mange tilfeller er prisene på enkeltprodukter i det dyreste landet mer enn 50 prosent høyere enn i det billigste. Hjørnesofaen Fågelbo koster for eksempel rundt 6.900 kroner i Storbritannia i Polen kan du få den for drøyt 2.700 kroner.
Generelt er prisene i Polen lavest nesten 20 prosent under gjennomsnittet. Dyrest er IKEA-møblene i Hellas.
Store forskjeller
De norske IKEA-prisene havner omtrent midt på treet i den europeiske sammenligningen men kommer gunstigst ut i Norden. De 75 produktene har en samlet pris i Norge på 89.504 kroner mens tilsvarende sum i Danmark blir 92.740 kroner og 91.929 kroner i Finland. I de svenske butikkene koster de samme produktene 89.830 kroner men da mangler prisen på en sofa som ikke finnes i det svenske sortimentet. Denne koster omkring 2.000 kroner i de andre nordiske landene.
At prisforskjellene kan være store viser dette eksempelet: Skatollet Alve koster drøyt 1.650 kroner i Finland mens prisen her hjemme er 995 kroner.
Sterk krone
Leif Anton Lien salgsleder i IKEA Norge forklarer de gunstige prisene i Norge med en sterk norsk kronekurs.
I fjor var situasjonen motsatt rundt sommeren. Da var det billigere å handle på IKEA i Sverige sier han.
Salgslederen forteller at prispolitikken er den samme i alle land og at de skandinaviske IKEA-ene har møter hvor prisene avstemmes mot hverandre. Men han innrømmer at det kan bli til dels store prisgap på enkeltprodukter.
Noe av årsaken er at smaken er forskjellig rundt om i Europa. Hvis et produkt ikke selger så godt brukes pris aktivt for å få opp etterspørselen avslører Lien.
Gråvær selger
Han og de andre IKEA-ansatte gleder seg vel å merke profesjonelt over at det ikke har vært knallsommervær i det siste. Det betyr flere forbrukere i kjøpesentermodus og fulle parkeringsplasser foran IKEA-varehusene i Oslo Stavanger Bergen og Trondheim.
Det er så fullt som det kan bli ler han.
IKEA merker godt at varehusene fylles opp av langveisfarende folk som vanligvis ikke har mulighet til å handle der.
I Oslo er det mange flere enn normalt som spør om veien i varehusene og leter etter varer. På Leangen utenfor Trondheim er det mange campingvogner på parkeringsplassen. Det er folk fra Nord-Norge som legger inn en ekstra IKEA-dag på vei hjem fra ferie sier Leif Anton Lien.