Innenriks

Billigst på IKEA i Norge

Publisert Sist oppdatert

Prissjekken omfatter 75 IKEA-produkter i 17 europeiske land og er gjennomført av European Consumer Centre (ECC) EU-kommisjonens kontor for forbrukersaker.

Undersøkelsen avdekker at det er store prisforskjeller mellom de europeiske IKEA-forretningene. I mange tilfeller er prisene på enkeltprodukter i det dyreste landet mer enn 50 prosent høyere enn i det billigste. Hjørnesofaen Fågelbo koster for eksempel rundt 6.900 kroner i Storbritannia i Polen kan du få den for drøyt 2.700 kroner.

Generelt er prisene i Polen lavest nesten 20 prosent under gjennomsnittet. Dyrest er IKEA-møblene i Hellas.

Store forskjeller

De norske IKEA-prisene havner omtrent midt på treet i den europeiske sammenligningen men kommer gunstigst ut i Norden. De 75 produktene har en samlet pris i Norge på 89.504 kroner mens tilsvarende sum i Danmark blir 92.740 kroner og 91.929 kroner i Finland. I de svenske butikkene koster de samme produktene 89.830 kroner men da mangler prisen på en sofa som ikke finnes i det svenske sortimentet. Denne koster omkring 2.000 kroner i de andre nordiske landene.

At prisforskjellene kan være store viser dette eksempelet: Skatollet Alve koster drøyt 1.650 kroner i Finland mens prisen her hjemme er 995 kroner.

Sterk krone

Leif Anton Lien salgsleder i IKEA Norge forklarer de gunstige prisene i Norge med en sterk norsk kronekurs.

– I fjor var situasjonen motsatt rundt sommeren. Da var det billigere å handle på IKEA i Sverige sier han.

Salgslederen forteller at prispolitikken er den samme i alle land og at de skandinaviske IKEA-ene har møter hvor prisene avstemmes mot hverandre. Men han innrømmer at det kan bli til dels store prisgap på enkeltprodukter.

– Noe av årsaken er at smaken er forskjellig rundt om i Europa. Hvis et produkt ikke selger så godt brukes pris aktivt for å få opp etterspørselen avslører Lien.

Gråvær selger

Han og de andre IKEA-ansatte gleder seg – vel å merke profesjonelt – over at det ikke har vært knallsommervær i det siste. Det betyr flere forbrukere i kjøpesentermodus og fulle parkeringsplasser foran IKEA-varehusene i Oslo Stavanger Bergen og Trondheim.

– Det er så fullt som det kan bli ler han.

IKEA merker godt at varehusene fylles opp av langveisfarende folk som vanligvis ikke har mulighet til å handle der.

– I Oslo er det mange flere enn normalt som spør om veien i varehusene og leter etter varer. På Leangen utenfor Trondheim er det mange campingvogner på parkeringsplassen. Det er folk fra Nord-Norge som legger inn en ekstra IKEA-dag på vei hjem fra ferie sier Leif Anton Lien.

Powered by Labrador CMS