Nyheter

Høyesterett avgjør mobil-reklamasjon

30. august avgjør Høyesterett hvor lang reklamasjonstid det skal være på mobiltelefoner.

Publisert Sist oppdatert

I desember ble det fastslått i Oslo tingrett at mobilen skal vare i fem år, men dommen ble anket av Stiftelsen Elektronikkbransjen i slutten av januar. Stiftelsen representerer mobilgiganten Nokia.

Høyesterett skal 30. august ta stilling til om reklamasjonsfristen på en mobiltelefon skal være på to eller fem år.

– Om Høyesterett fastslår at reklamasjonstiden på mobiler kun skal være to år, vil dette også ha store konsekvenser for andre produkter, som for eksempel kameraer og MP3-spillere, sier advokat Silje N. Andresen i HELP Forsikring i en pressemelding.

Mobiler på klagetoppen

Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen to år, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. I så fall er reklamasjonsfristen fem år. I flere år har mobiltelefoner vært på klagetoppen, og i fjor fikk Forbrukerrådet mer enn 6.000 henvendelser vedrørende mobiltelefoner.

– Dette er en viktig sak for å få avklart hvor langt forbrukervernet går. Vi har lenge ment at det bør være lang reklamasjonstid på slike typer varer. Vi håper Høyesterett opprettholder lovbestemmelsen på fem års reklamasjonsfrist, sier direktør i Forbrukerrådet, Erik Lund-Isaksen.

Håper på medhold

Saken kom opp for retten etter at en av HELP Forsikrings kunder opplevde at tastaturet på en to år gammel mobiltelefon sluttet å fungere, men ettersom reklamasjonstiden på to år var ute, nektet Nokia å refundere beløpet. Oslo tingrett mente forbrukeren hadde rett på refusjon, og nå håper forsikringsselskapet på medhold også i Høyesterett. (ANB-NTB)

Powered by Labrador CMS