Stavanger
Helga Guren er skuespilleren med multitalent
Helga Guren stråler for tiden i sin rolle som Nora i «Et dukkehjem» på Rogaland Teater. Men det var musiker jubilanten egentlig hadde tenkt å bli.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Stavanger kan være takknemlige for at Guren, som fyller 30 år i dag, valgte teateryrket og at hun kom til Rogaland Teater. Hun er en multikunstner som spiller fiolin, hardingfele, harpeleik og norsk harpe i tillegg til å synge. Med bandet Guren Salong planlegges det nå en EP. I september blir det også premiere på spillefilmen «Framing Mom» hvor hun spiller fostermoren til en 16 år gammel jente.
LES OGSÅ: Et strålende dukkehjem til vår egen tid
Guren har vært norgesmester i gymnastikkhjul og kan skilte med en 11. plass i VM. Hedda-nominasjoner for fire roller har det også blitt så langt som skuespiller.
– Det var vel musiker jeg hadde tenkt å bli, men så falt jeg pladask for teater etter at jeg fikk rollen som Maria i «West Side Story». Det skjedde på Parkteatret i Moss med teatergruppen Applaus. Det var nok da jeg skjønte at det var skuespiller jeg ville bli, sier Guren til RA.
– Beste teater i Norge
Hun søkte Teaterhøgskolen i Oslo og kom inn på første forsøk. Siden har hun også studert ved William Esper Studio i New York og Stockholms dramatiska högskola. Hun har spilt ved Riksteatret, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Dramaten.
LES OGSÅ: Samlivsbrudd sentralt i «Et dukkehjem»
Hvorfor hun valgte å komme til Rogaland Teater i 2011 har hun følgende å si om:
– Jeg ønsket meg til Rogaland Teater fordi det er et av Norges aller beste teatre. Et teater med både flinke og kreative folk med et høyt faglig nivå, og med dyktige ledere. Her klarer staben å jobbe tett sammen, samtidig som de både er løsningsorienterte, nysgjerrige og dristige på å lage godt teater.
Sammen med høy faglig kompetanse og godt samarbeid mener jeg nysgjerrigheten er avgjørende for å formidle noe viktig, og å utfordre sitt publikum, sier Guren.
For å videreutvikle seg som skuespiller søker hun også stadig ut i verden for å hente inn mer kunnskap. Hun har blant annet vært i New York for å lære seg mer om skuespillerteknikken Meisner-technique, på workshop-program i Wien på Europas største dansefestival og i København for å perfeksjonere seg i sang.
Flere verktøy
– Det er en fordel med flere verktøy i bagasjen når en skal spille mange ulike roller, sier Guren.
Og vi kan også legge til talent, i og med at hun i sin neste rolle i stykket «How» skal spille fiolin.
Følg RA på Facebook og Twitter!
Hun trives også i det intime teatret som Rogaland Teater er.
– Dette er et hus med historie og sjel og hvor teaterduften sitter i veggene. Det er også en god størrelse på huset, ikke for stort og ikke for lite.
Personlig hadde jeg ønsket at det var mulig å bygge ut dette teatret i stedet for å flytte til noe nytt. Men min kontrakt varer ut 2018. Så det nye teatret, om det blir her eller der, kommer nok etter min tid.
Far på melkekartong
Hvor ferden går videre er usikkert, men kanskje blir det Oslo for også å komme nærmere familien og gården de har i Rygge, sier Guren.
Hun kan i alle fall titte på sin far, Per Boe Guren, når hun vil, i og med det er han som er avbildet som kosakken på de økologiske kefir-kartongene som står i melkediskene rundt om i hele landet.
LES OGSÅ: Går nye veier for å finansiere album