Nyheter

Folke(vogn)-SUV-en

VW Tiguan oser av kraft og maskulinitet, men ærlig talt; trenger vi flere byjeeper nå?

Publisert Sist oppdatert

Riktignok forfaller veiene våre i et stadig raskere tempo, men så dårlige er de ikke blitt at det høye salget av byjeeper kan forklares med behov for framkommelighet. Nei. vi snakker nok heller om «kjekt å ha» for å styrke nabofaktoren. Så mange som 700 kjøpte bilen første uka den lå ute for salg.

Ti år etter

Selv om VW med Tiguan egentlig kommer ti år etter første Honda CR-V, er slett ikke festen på hell. CR-V gjorde det sosialt akseptert å kjøre SUV, og Tiguan vekker så stor oppsikt – og har en så sterk organisasjon i ryggen – at de 3.500 bestilte 2008-modellene trolig finner eiere.

Problemet ligger i at enda flere SUV-er på veiene øker CO2-utslippet fra bilparken. For selv med den mest moderne tilgjengelige motorteknologien, kan ikke VW kjøre fra at Tiguan i snilleste versjon slipper ut 189 gram CO2 for hver kjørte kilometer. Det er langt unna grensen på 140 gram som bilprodusentene lovet EU for to år siden, og som de ikke er i nærheten av å innfri.

Mannens leketøy

Tiguan flytter ingen grenser, men framstår som summen at SUV-enes utvikling: Kraftfullt speilende mannens ego. For dette er først og fremst mannens leketøy, selv om dens funksjonalitet også dekker normalfamiliens transportbehov året gjennom.

Med 140 dieselhester og 320 newtonmeter i dragkraft fra standardmotoren, lar ikke Tiguan seg stoppe av en dårlig hyttevei eller ubrøytet fortauskant. Og med fjerde generasjon Haldex firehjulstrekksystem holder den seg også på veien så lenge sjåføren ikke legger moms på fartsnivået.

Trekker 2,5 tonn

Tiguans styrke ligger i sportsligheten og den enorme trekkraften på tilhengerkroken; inntil 2.500 kilo. Så vidt vi vet trekker ingen andre SUV-er i denne klassen like tunge lass.

Med setene klappet ned laster Tiguan inntil 1.510 liter bagasje. At bilen oppnådde full pott og fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester viser bare at VW også tar sikkerhet i SUV-er på ramme alvor.

VW Tiguan koster fra 363.560 kroner når den ankommer Norge i forbindelse med bilmessa Bil '07 på Lillestrøm tidlig i november. Det betyr at den går rett i strupen på storselgere som Toyota Rav4, Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. Tiguan er så langt eneste bil i klassen med kombinasjon av dieselmotor og automatgir priset under 400.000 kroner.

To fronter

Tiguan er også eneste SUV hvor kunden kan velge front ut fra kjørebehov: 18 graders angrepsvinkel mot underlaget for asfaltversjonen og 28 grader for dem som måtte ha behov for å kjøre der myndighetene helst ikke vil at noen skal ferdes motorisert.

Elektronikk som parkerer bilen automatisk koster ikke mer enn 3.600 kroner, og Tiguan kan utstyres med ryggekamera samt tilhengerfeste som kommer fram under bilen ved å dra i en snor.

Powered by Labrador CMS