Stavanger
Bomringen på Nord-Jæren:Har kjørt inn 3,8 mrd.
Klokken 12.00 20. april 2001 åpnet bomstasjonene på Nord-Jæren. Siden den gang har bomringen fått inn 3,8 milliarder kroner.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Bomringen får inn inn 600 millioner kroner i året. Den koster mellom 20–25 millioner i drift per år. Nord-Jæren bompengeselskap har over 800 millioner på bok.
Etter 13 år med bomring har Nord-Jæren bompengeselskap en bruttoinntekt på 3,8 milliarder kroner fra bomringen åpnet klokken 12 den 20. april 2001 til 30. juni 2014.
I dag er det 22 bomstasjoner på Nord-Jæren hvor man betaler per passering retning mot Stavanger.
Én stasjon koster 1 million i drift per år
– I løpet av et år tar bomselskapet inn 600 millioner kroner. 20–25 millioner kroner går i driftskostnader. Det koster cirka én million å drifte én stasjon per år, forteller Halvor Aarrestad, som er innleid som styresekretær og daglig leder i Nord-Jæren bompengeselskap – som ikke har noen ansatte.
Neste år er forventet bompengeinntekter 608 millioner kroner. I 2016 623 millioner.
Satsene er 20 kroner per passering. 50 kroner for tunge kjøretøy.
– Ved per passering går 47 øre til innkrevingskostnader, og tre øre til administrasjon, sier Aarrestad til RA.
Det kostet 98,6 millioner kroner å sette opp bomstasjonene og innkrevingssystemet.
I 2009 ble bomringen helautomatisk, og det ble da ikke mulig å betale med mynt.
Over 800 millioner på bok
Nord-Jæren bompengeselskap har godt over 800 millioner kroner på bok. Styreleder Pål Morten Borgli sier det er to hovedgrunner til at det ikke er brukt mer penger på veiprosjekter.
– Det skyldes at flere prosjekter har dratt ut i tid, spesielt deler av kollektivaksen mellom Forus og Stavanger. Men trafikken, og inntektene, har også vært over forventet, forteller Borgli.
– Dette er bilistenes penger, og de skal brukes på vedtatte prosjekter. Det er et ønske å legge pengene i vei framfor i banken, legger han til.
Slik brukes bompengene
– Hvem bestemmer hvordan pengene skal brukes?
– Fylkestinget vedtar prosjektene og Statens vegvesen rekvirerer penger etter regning. Det er også fylkestinget som bestemmer om et prosjekt skal del- eller fullfinansieres, svarer Borgli.
Se faktaboks til høyre for full oversikt over hva bompengene er blitt brukt til.
– Får mest igjen
Borgli sier Nord-Jæren bompengeselskap er landets mest effektive bompengeselskap.
– Ingen andre bompengeselskaper i Norge har en driftskostnad per passering under 50 øre. Vi har fått ned kostnadene, og er per i dag landets mest effektive. Vi bruker veldig lite på innkreving og administrasjon, sier Pål Morten Borgli fornøyd.
Det er velkjent av Borgli ikke er en tilhenger av bomringen.
– Jeg synes det er synd vi skal drive inn skatt på denne måten, men gleden i et opplegg jeg er imot er at bilistene her får mest igjen for pengene.