Nyheter

Mer skoletilpasset lek i barnehagen: Eksperter slår tilbake mot kritikken

En egen ekspertgruppe vil innføre flere timer læringsaktiviteter i norske barnehager. En risikosport for barnas utvikling på sikt, mener fagfolk. Nå slår ekspertene tilbake.

Katrine Vellesen Løken, professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Katrine Vellesen Løken, professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Publisert Sist oppdatert

Regjeringen vil jevne ut sosiale forskjeller blant norske barn. En regjeringsoppnevnt ekspertgruppe foreslår å innføre åtte timer obligatorisk, voksenstyrt læringsaktivitet i uka for alle 5-åringer i norske barnehager – såkalt lekbasert læring.

Dette er en «snikinnføring av skole i barnehagen» og kan ramme barnas motivasjon og utvikling på sikt, mener flere fagfolk Dagsavisen har snakket med. (Se egen sak).

Katrine Vellesen Løken er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, og har ledet ekspertgruppas arbeid med rapporten «Et jevnere utdanningsløp – Barnehage, skole og SFO som innsats mot ulikhet blant barn», som nå er ute på høring.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS