Nyheter

Lavmælt luksus: veldig dyrt og litt kjedelig

Fravær av logo og prangende detaljer: stille luksus er trenden for de mest stilbevisste og rike. Og alle de som later som.

Kall det «stille luksus», «skjult rikdom» eller «lavmælt riking», dette er en trend for de få innvidde, de som liker å kle seg dyrt og litt kjedelig. Tenk deg de største, dyreste og mest eksklusive merkevarene helt uten logoer - de er vanskelige for et utrent øye å legge merke til og det er hele poenget.

Gammel tradisjonsstil

For de aller rikeste og aspirerende rikinger har logo-fri mote med overdimensjonerte prislapper alltid vært en greie. Nå er trenden på full fart tilbake i motebildet, ledet an av Hollywoods såkalte nepo-babies (kjendiser som selv er barn av kjendiser) og Goop-millionær Gwyneth Paltrow. Sistnevntes Prada-antrekk, luksuriøse kasjmirgensere og Celine-støvletter som hun bar under rettssaken i Utah nylig er et glitrende eksempel. De nøytralt nedtonede designerplaggene i hennes stilrene, logoløse, veldig dyre garderobe var lett gjenkjennelige blant de som kan luksusmotebransjen godt.

Gwyneth Paltrows klassiske stil karakteriseres som stillferdig og kostbar luksus.

Ifølge Time Magazine har denne kostbare stilen røtter så langt tilbake som til de amerikanske industrialistene i gullalderen på 1800-tallet og Frankrike på 1700-tallet. Og dagens luksusforhandlerne tar dette til etterretning, i likhet med flere designere som ønsker å fange – ikke bare de rike – men også deres wannabes.

Gwyneth-looken

Så hva trenger du om du vil kle deg stillferdig og dyrt? Jo, et par marineblå bukser, en hvit button-down skjorte av god kvalitet og en kashmirfrakk med klassisk snitt. Eventuelt et enkelt svart skjørt og en genser som tilfeldigvis er fra motehuset Prada. De nøytrale antrekkene som Cate Blanchett hadde på seg i filmen «Tàr» er en god pekepinn. Ingen vil legge så mye merke til deg, bortsett fra motens indre krets – for her er det ikke en logo i sikte.

Når du vet, så vet du, og det er på en måte poenget.

—  Robert Burke, luksusekspert

– Når du vet, så vet du, og det er på en måte poenget, sier Robert Burke, en konsulent innen luksusdetaljhandel til Time Magazine.

– Menneskene de bryr seg om, menneskene de omgås vet nøyaktig hva de har på seg. Og disse folka er de eneste som betyr noe for dem.

Basisvarer

For merkevarebutikker som har solgt basisplagg som bukser, dresser og kasjmirgensere av høy kvalitet i flere tiår, handler trenden for det meste om å fremheve standardsortimentet, og anta at kundene vil se sammenhengen med stille luksus på egen hånd, melder motenettstedet Business of Fashion.

Massemarkedskjedene derimot, må gjøre litt mer arbeid; Banana Republic for eksempe, må tydeliggjøre i markedsføringen sin at de selger dresser laget i italienske fabrikker, en kvalitet de deler med luksusmerker som Brunello Cucinelli.

Mer fra Dagsavisen