Nyheter
Liten bil stor oppsikt
Hvis du virkelig vil vekke oppsikt i trafikken, kan Daihatsu Copen være bilen å gjøre det med.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Daihatsu Copen er så liten at skiltet bak må bøyes til for å passe. Og toseteren med foldetak i stål kler du nærmest på deg. Hadde sikkerhetsbeltene vært festet annerledes og bagasjerommet vært større, kunne Copen fungert som ryggsekk. Siden taket fyller mesteparten av bagasjeplassen, er det ikke plass til særlig mer enn NAFs veibok under lokket. Og det er der du må ha den, for inne i bilen får den ikke plass.
Som du forstår så parkerer vi Daihatsu Copen i gruppen av biler for spesielt interesserte. Dette menighetskjøretøyet kommer du ikke til å se mange av på veien, og det bidrar prisen på 250.000 kroner til. For dyrt, mener vi. Så godt som samtlige konkurrenter koster mindre, har bedre plass og flere yter mer. Disse er billigere: Mini cabrio, Nissan Micra CC, Citroën C3 Pluriel, Mitsubishi CZC og Opel Tigra. Bare Peugeot 207 CC koster litt mer, men så kan du nesten putte Copen ned i Peugeotens bagasjerom.
Daihatsu Copen er sannsynligvis det nærmeste du i dag kommer en gokart forkledd som roadster. Bilen nær subber asfalten og vil du se fyren i veibomluka i øynene, må du bøye deg ut av vinduet og titte opp.
Men Copen har sjarm med sine 87 hestekrefter (samme motor som i Toyota Yaris), lengde på 3,44 meter og beskjedne vekt på 850 kilo. Men du skal være over middels bilinteressert for å trives bak rattet over tid, og vi er noe i tvil om EuroNCAP vil applaudere sikkerheten med bare to kollisjonsputer. Bilen er i hvert fall ikke kollisjonstestet.
Daihatsu Copen i tall:
Pris: Kr. 249.900,-
Lengde: 3,44 m
Vekt: 850 kg
Bagasjerom (VDA): Max 210 l
Motor (volum/effekt): 1,3 l/87 hk
0-100 km/t: 8,5 sek
Forbruk (EU): 0,60 l/mil
CO2-utslipp (EU): 140 g
Antiskrens: Nei
Kollisjonsputer: 2 stk.
Klimaanlegg: Ja
EuroNCAP: Ikke testet