Nyheter
Gjennom Norge på sparebluss
En gammel sannhet: Dieselbiler bruker mindre drivstoff enn tilsvarende biler med bensinmotor. Men denne testen legger påstanden død miljøbilen Toyota Prius slår alle Toyota Avensis diesel inkludert.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Toyota satser tungt på hybride bilder det vil si biler hvor en bensinmotorvirker sammen med en elektrisk motor. Elmotoren gir nødvendig ekstra kraftved akselerasjon og forbikjøringer. Derfor har Prius den eneste hybridbilensom foreløpig selges i Norge forholdsvis beskjeden drakraft frabensinmotoren (77 hk). Men elmotoren med 68 hk og hele 400 Nm i momentvirker sammen med hovedmotoren. Sammenlagteffekten gjør Prius til en sværtrask bil.
Så kan man naturligvis spørre hvordan en bil med to motorer kan bruke mindreenergi enn biler med kun en motor? Batteripakke og elmotor veier jo 100 til150 kilo ekstra. Forklaringen er denne:
"Prius er utstyrt med stopp/start-automatikk. Det betyr at når bilenikke ruller stopper også bensinmotoren. I lav fart og ved rygging gårbilen kun på batteridrift. Slik småkjøring sluker normalt mye bensin. Bilenkan også tvangskjøres på batteridrift over noen kilometer.
"I bakkene hjelper elmotoren til for å gi nødvendig kraft såbensinmotoren ikke behøver å jobbe så hardt. I utforbakkene og ved bremsinglades batteriene og noe av energien hentes tilbake.
Overraskende testresultat
For å teste ut teoriene la vi ut på langtur. For sikkerhets skyld tok vi medoss landets mest solgte normalbil Toyota Avensis med dieselmotor. Vi har joalle lært at dieselmotorer bruker 20 til 30 prosent mindre drivstoff enntilsvarende kraftige bensinmotorer. Dessuten koster de to bilene omtrent detsamme så de er relevante å sammenligne.
Etter 1.500 kilometer gjennom ni fylker sitter vi tilbake med flere svar somoverrasket oss:
"Toyota sier at Prius ikke forbruker mer enn 043 liter per mil iblandet kjøring. Så lavt kom vi ikke engang på langkjøring men vi cruisetfra Stavanger og til Oslo med et gjennomsnittlig bensinforbruk på 044liter/mil uten å legge egg under gasspedalfoten.
"På 500 kilometer med ulike veier over Hardangervidda regnet vi medhjemmeseier til Avensis. Slik gikk det ikke: Prius: 051 liter bensin permil. Avensis: 056 liter diesel per mil.
"Nesten uansett kjøreforhold forbrukte Prius temmelig nøyaktig 05liter mindre drivstoff per 100 km utkjørt distanse enn Avensis diesel. Igjennomsnitt forbrukte vi 049 liter/mil med Prius og 056 liter/mil medAvensis.
Går aldri tom
Den største fordelen med Toyotas miljøbil er at den aldri går tom for strøm.Bilen kan ikke lades via kontakt i veggen og elektronikk bestemmer nårbatteriene må lades av bensinmotoren. På et display på dashbordet kan dufølge energistrømmen og forbruket.
OK vi innrømmer at Prius fortsatt er bilen for dem som miljøaspektet erviktig for for bedrifter som vil skaffe seg en grønn image eller for folksom rett og slett vil være først med det siste.
Folk flest er normalt skeptiske til alt som bryter med vedtatte sannheter.Derfor solgte første generasjon av Prius dårlig og den har vist seg å væretung å selge som brukt. For å gjøre Prius II mer attraktiv garantererderfor produsenten de hybride komponentene i hele åtte år/160.000 kilometer.Toyota garanterer også samme restverdi ved leasing som for konvensjonelleAvensis.
Prius II er mer som en vanlig bil å regne. Den trekker på forhjulene harsamme utstyr og sikkerhetsnivå som Avensis den store bakluka gir adgang tilet forholdsvis stort bagasjerom og baksetene kan legges ned som i enhverkombibil.
Så langt er alt helt greit. Bilen er dessuten støysvak og god å sitte i.Viktigste ulemper må være at tilhengerfeste ikke kan monteres dvaskheten iden elektriske styringen og ganske myk fjæring. De fleste som kjøper Priusbor i USA og Japan og det bærer bilen preg av.
Designen på bilen forklares med viktigheten av lav luftmotstand for å fåforbruket ned. Prius kan være litt vanskelig å lukeparkere fordi det fraførerplass er vanskelig å se hvor bilen begynner og slutter.
Framtidens teknologi
Kan så bruksverdien på Prius måle seg med bestselger Avensis? Tja detkommer an på behovet. Avensis leveres i tre karosserivarianter stasjonsvogninkludert. Med Prius må du ta til takke med en variant med trinnløstgirsystem (CVT) og et interiør helt ulikt andre biler.
Men vi er like fullt sikre på at teknologien bak Prius tilhører framtiden ogat vi alle i årene som kommer må forholde oss til hybridbiler på veien motde utslippsfrie brenselcellebilene som trolig blir vanlig fra 2020.
Her er vår vurdering av de to bilene målt mot hverandre. Avensis vinner menkun fordi vi er usikre på bruktverdien på Prius:
Toyota | Toyota | |
Prius | Avensis | |
Førerplass: | 8 | 9 |
Kupéplass: | 9 | 9 |
Bagasjerom: | 8 | 9 |
Komfort: | 9 | 9 |
Kjøreegenskaper: | 7 | 9 |
Ytelser og forbruk: | 10 | 9 |
Sikkerhet: | 10 | 10 |
Pris og utstyr: | 10 | 9 |
Som brukt: | 7 | 9 |
Utstråling: | 10 | 8 |
Sum (100) | 88 | 90 |