Moss

Smart å bygge kanalen i Moss

BYHISTORIE: For mange år siden; det vil si på 1950-tallet, så jeg hvordan kanalbrua i Moss ble åpnet ved hjelp av en manuell sveiv. Det gjorde et sterkt inntrykk.

På begynnelsen av 1900-tallet fraktet Bastøferjene kun passasjerer, og la til kai rett ved kanalbrua i Moss. FOTO: UTLÅNT AV lokalhistoriker KJELL HENRIKSEN
Publisert Sist oppdatert

Av Paul Norberg, tidligere redaktør i Moss Dagblad

Mannen med skipperlue og en rykende krumpipe i munnviken imponerte ungene med å sveive med en hånd. Brua beveget seg sidelengs, og båtene seilte rolig gjennom det trange sundet mellom fastlands-Moss og Jeløy. Dette minnet må ha vært fra før 1957, for da ble svingbrua erstattet av en klaffebru. Hvis ikke hukommelsen spiller meg et solid puss, ble det laget en fast trebru som en midlertidig løsning fram til den nye klaffebrua sto klar.

Åpning i 1855

Kanalen i Moss ble offisielt åpnet 6. november 1855. Den ble laget for at trelastskuter skulle slippe å seile rundt hele Jeløy for å komme til brygger som lå i Mossesundet. I våre dager klages det ofte på at det tar lang tid fra en beslutning om byens utvikling blir vedtatt til det blir en gjennomføring av prosjektet. Togtunell og ny stasjon i Moss er et slikt eksempel; det er nær 30 år siden en tunell-løsning ble vedtatt i bystyret. Og det er fortsatt store protester mot den traséen som omsider ble valgt, og som etter planen skal være ferdigbygd i 2024.

250 år

Da kan det være en trøst å vite at ting ikke skjedde spesielt raskt i gamle dager heller. Det tok 250 år fra idéen om kanalgraving ble foreslått av kong Christian IV til Kanalen sto ferdig. Salige kong Christian mente i 1605 at det ville være en fordel med en sammenhengende seilingsled mellom Værla og Sundet. Det ble lansert kanalplaner i både 1647 og 1707. Så gikk det 100 år før et kanalprosjekt til en kostnad av 50.891 riksdaler ble vedtatt. Kong Fredrik VI godkjente dette prosjektet i 1812. Gravearbeidet ble startet i august, men stanset allerede i september samme år. Årsak: Napoleonskrigene var i gang.

Ønsket om en kanal var sterkt i Moss, og i 1820 tilrev kommunen seg initiativet. Byen opprettet en kommunal havn- og kanalkommisjon som fikk ansvaret for prosjekteringen. Og sommeren 1850 hadde kommisjonen en kombinasjon av flaks og dyktighet. Den svenske ingeniøren oberst Nils Ericsson var på gjennomreise. Han hadde bygget Göta kanal, og den lokale Havnekommisjonen inviterte ham til å vurdere kanalplanen. Han takket ja, og 3. juni 1851 fremmet Ericsson et forprosjekt hvor det også inngikk bru over Kanalen. 30. juli 1852 ga Kong Oscar I tillatelse til å starte byggingen. Arbeidene ble denne gang gjennomført og Kanalen, med bru til Jeløya, ble ferdigstilt.

Viktig for næringslivet

Dette markerte starten på en av de viktigste utviklingsperioder for Moss, både industrielt og som et betydelig kulturminne. Det ble skapt nyetableringer og videreutvikling av industri rundt Mossesundet. Åpningen av Kanalen var av vesentlig betydning for etableringen av Moss Skibsværft; som senere skulle bli Moss Verft. Et stort antall skip trafikkerte den nye Kanalen, og det var behov for både reparasjoner og vedlikehold, noe som førte mange arbeidsoppgaver for Skibsværftet. Etableringen av verftet førte igjen til at det ble etablert flere mosserederier.

Byggingen av Kanalen viste seg å være et smart trekk. Trafikken var formidabel, og i perioden 1886 til 1894 passerte 4.000-6.000 båter årlig. Åpningen av Kanalen førte også til at den videre leden, både syd og nord, ble sikret med fyrlykter på Revlingen, Kanalmoloen, Kippenes og på Saueholmen i årene 1887/-88. Dermed ble Mossesundet, Kanalen og Værlebukta en viktig led for postføringen, den allmenne skipstrafikken og for den viktige kysttrafikken.

Sveiset igjen i 1975

Utviklingen av skipsflåten til større båter førte til at kanaltrafikken minsket etter hvert. Nedgangen var markant etter 2. verdenskrig, og på 1970-tallet var det slutt på skipstrafikk gjennom Kanalen. I 1975 ble kanalbrua sveiset igjen. Byggingen og utviklingen av kanalområdet på 1800-tallet viste viktigheten av å se store enkeltprosjekt som en del av en større helhet. I dag skjer det mye rundt Moss havns framtid. Det er protester mot fortsatt konteinerhavn. Utviklingen av havna henger nøye sammen med bygging av ny toglinje gjennom byen og plassering av togstasjonen i Værlegata. I lys av dagens havnedebatt kan det være greit å ta et tilbakeblikk, på kanal- og havneutbyggingen i siste halvdel av 1800-tallet . 17. mai 1881 ble "Selskabet til Moss bys forskjønnelse" etablert. Selskapet hadde som formål å beplante Kanalens omgivelser. Deretter skulle de plante trær i byens gater og holde orden i byens parker. Drivkraften var apoteker A. Logn, som også var byens ordfører. Logns Plass ved kanalparken på Jeløysiden er oppkalt etter ham.

Populært promenadestrøk

Det ble opparbeidet park i kanalområdet på midten av 1880 årene, og parken ble et populært promenadestrøk hvor byens befolkning tok sine kvelds- og søndagsturer. I forbindelse med dagens diskusjon om byutviklingen i Moss har flere aktører tatt til orde for at kanalbrua bør åpnes igjen. I august 2010 uttalte Moss Arbeiderpartis gruppeleder i bystyret, Tomas C. Archer, at «…kanalbrua skal opp». Og sommeren 2012 fulgte daværende havnesjef Reidar Hansen opp med følgende utsagn: «Det er helt nødvendig å få opp kanalbrua for båtfolket, slik at en ny gjestehavn blir lønnsom». Kanskje det er duket for en ny debatt om kanalbrua? 42 år etter at den ble sveiset igjen.

Kilder:
Arild Johnsen: KANALEN I MOSS. Et historisk tilbakeblikk
Moss byleksikon.

paul.norberg@dagsavisen.no

Powered by Labrador CMS