Nyheter

Må bla opp mange millioner

Investorene som vil overta Moss lufthavn Rygge må regne med utgifter i hundremillionersklassen for perioden flyplassen ikke er i drift, tror flyplassøkonom.

Bilde 1 av 2

Den nye investorgruppen Rygge Airport AS planlegger videre drift av Moss lufthavn Rygge (MLR), som etter planen skal legges ned 1. november (se fakta). Daglig leder Knut R. Johannessen har tidligere uttalt til Moss Dagblad at selskapet ønsker å overta avtalene med de omkring 20 selskapene som utgjør driften av Rygge Sivile lufthavn (RSL) og de 400 tilknyttede arbeidsplassene.

Flyplassen vil sannsynligvis ikke være i full drift før til sommeren, sa styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen i Rygge Airport AS til E24 tidligere denne uka. Venteperioden kan komme til å koste selskapet dyrt.

Kostnadskrevende

– Jeg er ikke veldig optimist. Det er en god idé å drive en flyplass i Østfold, men det vil være svært kostnadskrevende å komme i gang. Siden jeg ikke kjenner Rygge Airports konkrete planer, er det vanskelig å kommentere økonomien i selskapet. Men de må uansett regne med beløp i hundremillionersklassen, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH), som også er ekspert på flyplassøkonomi.

I 2015 hadde lufthavnen 292 millioner kroner i driftsinntekter. Resultatet etter skatt var på 22 millioner. Kostnadene ved å drive flyplassen er altså cirka 270 millioner kroner på ett år. Fordelt på sju måneder, beløper kostnadene seg til 158 millioner kroner.

Store underskudd

Styreleder i RSL, Svein Hurlen, bekrefter at det er store, faste kostnader knyttet til flyplassen.

– Vi eier terminalbygget og parkeringshusene, men leier grunnen av Forsvaret. De nye eierne må kjøpe disse byggene for å kunne drive videre. Avinor pålegger oss også store kostnader i forbindelse med tårntjeneste og flysikringstjenester. I løpet av sju år fikk Rygge en økning på 29 millioner kroner. Jeg ser det ikke som sannsynlig at nye eiere vil få enklere vilkår fra Avinor, sier Hurlen.

Ifølge styrelederen må investorene skyte inn et betydelig beløp allerede i startfasen av flyplassens nye levetid, og samtidig regne med å tape penger en periode.

– Vi hadde heldigvis Olav Thon i ryggen, og han fleipet med at han sendte en sjekk på 10 millioner til Rygge hver måned de første par årene. Da var underskuddet på over 100 millioner årlig.

Det skal gjøres et godt forretningsmessig håndverk av de nye eierne for at det skal bli mulig å drive videre. Men det aller viktigste er at de får inn flyselskap. Vi har prøvd i ti år, men det er mulig at de nye eierne har et annet kontaktnett. Hvis de får det til skal jeg applaudere dem, sier han.

Han håper Rygge Airport AS lykkes, men er ikke like optimistisk på vegne av de ansatte.

– Hvis det skal drives videre med de ansatte som i dag utgjør den totale staben ved flyplassen, blir det kraftige utfordringer med å ha dem sysselsatt mens det ikke er drift på flyplassen. Hvis de ikke får lønn i perioden fram til flyene begynner å fly igjen, forhåpentligvis neste sommer, vil flertallet forsøke å få seg ny jobb. Permitteringer i et halvt år er heller ikke noe godt alternativ, særlig hvis framtidsutsiktene er usikre, sier Hurlen.

Har dårlig tid

Styreleder Strøm-Erichsen i Rygge Airport AS vil ikke kommentere hvor store beløp investorene trenger for å kunne drive allerede fra november i år.

– Vi kjemper mot klokka. På møtet med eierne i RSL på mandag vil vi sannsynligvis få gjort en del avklaringer.

– Men dere har vel laget et estimat for kostnadsbildet før dere får inntekter av flydriften?

– Det er altfor tidlig å komme med konkrete beløp, og vi ønsker heller ikke å gå ut med alle de vurderinger vi nå gjør fortløpende. Men jeg kan fortelle at vi har en god dialog med Forsvars-, Samferdsels-, Nærings- og Arbeidsdepartementene. Positiv respons fra myndighetene er helt sentralt for å kunne ro dette prosjektet i havn, sier hun.

Markedssjef Tine Kleive Mathisen ved Torp lufthavn Sandefjord tror Rygges nærhet til Oslo og Gardermoen gjør flyplassen mer sårbar fordi det er vanskeligere å få til et variert trafikkgrunnlag.

– Trafikkgrunnlaget er alfa og omega for en flyplass. Det er utgangspunktet for inntjeningen. Vi ligger såpass langt fra Gardermoen at det er naturlig for næringslivet i Vestfold og Telemark å bruke vår flyplass, mens for Rygge gjør nærheten til Oslo og Gardermoen det vanskeligere å få til et variert trafikkgrunnlag, sier Kleive Mathisen.

Mer fra Dagsavisen