Når skal man skal gi ut ny musikk er det ikke best å gjøre det samtidig med Karpe, Madruagda og Highasakite, tre navn som alle holder Oslo Spektrum-nivå, og vel så det. Noen hiver seg likevel ut i kampen for tilværelsen.
Sebastian Zalo
Sebastian Zalo har vært en av landets mest lovende nye artister i et par år, sanger og rapper med nominasjoner til Spellemannprisen og P3 Gull bak seg, opptreden på «Lindmo» og duetter med Odd Nordstoga og Ingeborg Bratland. Han hadde også nettopp en julehit med «Magi» fra julekalenderen «Kristianias Magiske Tivolitheater».
[ Bylarm 2020 overgikk forventningene ]
Nå kommer han med en EP, der det første sporet blir brukt til forklare bakgrunnen for tittelen, uten forstyrrende musikk: «Vi som skulle blitt gamle menn». Det handler om vennen fra Horten som han skulle slå seg fram sammen med, men som døde altfor tidlig. Dette er framført med stor overbevisning i fem sanger, spirituelt og veldig følsomt. «Hull i mine Levis» er en av årets sterkeste låter så langt.
Pom Poko
Et av våre favorittband fra nyere norsk rock er tilbake. Pom Poko kommer i likhet med Highasakite fra den berømte jazzlinja i Trondheim, og har brukt lærdommen derfra til å spille noe som ligner mer på postpunk, med stor suksess på to album. Nå kommer de med EPen «Our House», som er «enestående», ikke bare en forsmak på et kommende album. På de tre første låtene spiller de med like skurrende og skarp lyd som de pleier. Men det såkalte fokussporet «Sonatina» er et arrangement av den første satsen av J.S. Bachs kantate «Actus Tragicus», opprinnelig skrevet for to blokkfløyter og kammerorkester. Dette viser dem fra en helt ny innsmigrende side, som kanskje kan lokke noen av de mer usikre med opp i berg-og-dalbanen deres.
[ Her er de beste norske albumene i 2021 ]
Wombats og Backstreet
Norge i utlandet nådde nye høyder da gruppa The Wombats gikk til topps på albumlista i Storbritannia med «Everything I Love Is Going To Die». Tord Øverland Knutsen fra Elverum spiller bass i gruppa, som sannsynligvis er det mest suksessrike som har kommet fra Liverpool Institute for Performing Arts, den såkalte «Paul McCartney-skolen». Dette er det femte albumet til The Wombats, men det første som tar dem helt til topps.
[ Madrugadas "Chimes At Midnight": Et komplett comeback ]
Morsomt nok ser vi også Tord Øverland Knutsen på rulletekstene for dokumentarfilmen om Backstreet Girls, «En farligere variant», som NRK tilbyr nå. Han har mikset og mastret konsertopptakene. Filmen følger Norges mest kompromissløse rock’n’roll-band gjennom pandemien, med alle frustrasjonene som melder seg i en tid med «fast tilviste plasser», noe som passer denne gjengen dårlig. Anbefales veldig.
Damon Albarn mot Taylor Swift
I en enda større verden ble Damon Albarn sitert på at han syntes Taylor Swift ikke er en ordentlig låtskriver, siden hun får hjelp av mange andre til å gjøre ferdig sangene sine. Åpenbart hadde Albarn glemt at mange av de store hitlåtene til hans Gorillaz er skrevet av både tre, fire og fem personer.
Taylor Swift ble såret, spesielt siden hun har vært en stor tilhenger av Albarn selv. Han hevdet etterpå at utsagnet var tatt ut av sin sammenheng, brukt som klikkagn, og beklaget seg så det holdt. I ei helg med litt bedre tid skulle jeg hørt både på Albarns nye album «The Nearer The Fountain, The Purer The Stream Flows», og Taylor Swifts nyinnspilling av albumet «Red». Her finner vi også «The Very First Night», der den offisielle lista over «associated performers» ser slik ut: «Amund Bjørklund, Espen Lind, Freddy Holm, Taylor Swift, Torstein Lofthus».