Nye takter

Tilbake til musikken - og 60-tallet

Nå gir han ut filmmusikken til «Lilyhammer», som han selvfølgelig har laget selv.

Var det et godt «oh my God» eller et dårlig «oh my God», spurte Steven Van Zandt Dagsavisens fotograf da hun kommenterte jakka hans. Her er kongen av «Lilyhammer»s underverden på toppen av Oslo. FOTO: MIMSY MØLLER
Publisert Sist oppdatert

- Det første jeg gjorde som manusforfatter i «Lilyhammer» var å åpne en klubb. For å få musikk inn i serien. Med alle slags artister, for å holde den beste musikken levende, sier Steven Van Zandt. Selv om en lang rekke nyere norske artister har fått plass i TV-serien hans er han likevel helt overbevist om at musikken var bedre før.

Internasjonal lyd

Steve Van Zandt gir ut filmmusikken sin som den digitale pakken «Lilyhammer: The Score». Score er betegnelse på den delen av musikken som er laget spesielt for en film, for å underbygge stemningen i de forskjellige scenene. Gjerne med titler som beskriver handlingen. Som «Sylfest Is Dead» i dette tilfellet. Gudbrandsdalens versjon av «Freddie‘s Dead» i Curtis Mayfields musikk til «Superfly».

- Dette er alt jeg har laget av musikk selv de siste årene. Jeg har virkelig hatt det moro. Hvis jeg måtte leve av å bare lage filmmusikk hadde det blitt et godt liv, sier Steven Van Zandt. Som er glad for å presentere de fulle versjonene av komposisjoner som ofte bare høres i 15-20 sekunder på TV.

- Musikken er laget til et svært internasjonalt show. Kanskje det mest internasjonale i historien. Derfor er her ikke bare norsk og amerikansk musikk, men brasiliansk, og indisk. Og østeuropeisk. Til og med litt cubansk. Låten som heter «Mojito» ble til fordi vi skulle begynne den tredje sesongen på Cuba, men så skjedde det litt av hvert.

- Komposisjonene høres ut som de er påvirket av alt du har hørt og likt av musikk?

- Og satt sammen med fantasien min. Jeg har ikke en akademisk tilnærming til dette. Mer impresjonistisk, i forhold til at dette er etnisk musikk slik den blir gjennom meg.

- Så da ser vi deg på Oslo World Music Festival neste år?

- Ha, ha, hvem vet. Vi får se.

Gode tjenester

Den andre delen av musikken, alle de allerede eksisterende låtene som er brukt, er også plukket ut av Little Steven selv. Disse er en attraksjon i seg selv i «Lilyhammer». De gamle gullplatene ruller gjennom serien, et eklektisk utvalg som denne sesongen inkluderer Curtis Mayfield, Jeff Beck, Buffalo Springfield, Ambody Dukes, The Who, Sergio Mendez, Warren Zevon, Gerry & The Pacemakers Blues Magoos, Electric Prunes, Nina Simone, Percy Sledge, Lulu, Evie Sands, Alice Babs, Otis Redding og Kirsti Sparboe. Mye av dette kan høres i ukas utgave av Little Stevens radioprogram «Underground Garage», som sendes både på Radio Rox og NRK P13 i Norge.

- Å plukke ut sangene som skal være med er den morsomste delen. Når jeg ser for meg en scene, og hører sangen som ville passe perfekt. Selv om stadig flere forretningsmessige problemer melder seg. Jeg ser begge sider av denne saken, jeg er både musiker og låtskriver selv, men ettersom platesalget synker stiger panikken. Stadig yngre mennesker driver plateselskapene, uten sans for tradisjoner og historie. De har mistet perspektivene. Før beregnet man vederlag i forhold til prosjektet. Man så på det som god reklame å ha med sanger i filmer. Derfor kunne Martin Scorsese ha 50 låter med i «Godfellas» og «Casino». Fram til 90-tallet var dette kult å være med på. Jo kulere filmen var, jo billigere var prisen på låtene. Men nå, «Born To Run» av Bruce Springsteen, «In Your Eyes» av Peter Gabriel, «Only The Good Die Young» av Billy Joel, sånne låter koster mellom 100.000 og 500.000 dollar å få med i filmer. Det hadde vært hele mitt musikkbudsjett. Jeg har fått disse billig, som gode tjenester fra venner. Andre har jeg ikke hatt råd til å ta med, som sanger med Frank Sinatra og Tony Bennett, sier Van Zandt. Som selv synger Sinatras «My Kind Of Town» i serien.

Nytt eller gammelt

For tre år siden, da han nettopp hadde begynt på innspillingen av den første sesongen av «Lilyhammer», var Steven Van Zandt på Universitetet i Oslo med en forelesning for musikkstudenter. Her fikk ungdommen vite at den beste musikken ble laget for 50 år siden.

- Jeg pleide si sånt. At det begynte å gå nedover da folk begynte å høre på musikken i stedet for å danse til den, gjentar han nå.

- Jeg lengter ikke tilbake til 60-årene. Jeg forlot dem aldri. Da ble den aller beste musikken laget. Men hvem skal definere hva som er gammelt og hva som er nytt? For dem som ikke har hørt denne musikken før, så er den ny. Folk har spurt meg, hvem er denne Eddie Cochran (rocklegende, død 1960, red.anm.), er det noen steder vi kan se ham opptre nå? Hans «Summertime Blues» kommer alltid til å være like spennende. Jeg bryr meg ikke om moter og trender. Jeg lever i min egen verden. Resten av verden drukner i middelmådighet. Jeg kommer ikke til å være med på det. Jeg er ikke det fjerneste interessert i en moderne verden, sier Steve Van Zandt.

For orden skyld tar vi med at det fortatt ikke er noe nytt om en eventuell fjerde sesong av «Lilyhammer». Heller ikke har Little Steven planer om nye aktiviteter med Bruce Springsteen og The E-Street Band.

- Jeg tror Bruce kommer til å satse mer på å være skuespiller nå, ler Steven Van Zandt. Sjefen hans har som kjent en rolle i den siste episoden i denne sesongen av «Lilyhammer».

Powered by Labrador CMS