Kultur

Andrej Nebbs «memento mori»

Hvem skulle trodd at en av høstens mest potente utstillinger er å finne i en tømmerlåve ute på bondelandet i Hedmark?

Andrej Nebb
Ekspressive malerier og materialskulpturer er to av mange uttrykk i musikerlegenden Andrej Nebbs store utstilling på Galleri Rømma utenfor Løten i Hedmark.
Publisert Sist oppdatert

LØTEN (Dagsavisen): Andrej Nebb er en legende i norsk musikk. Med bandene De Press og Holy Toy herjet han med punkinspirert nyveivrock og eksperimentell musikk på 1980-tallet. Selv om Holy Toy ble oppløst i 1989, fortsatte han med ulike bandkonstellasjoner og soloprosjekter. Det mange ikke vet er at Andrej Nebb (født 1954, hans polske navn er Andrzej Dziubek) er utdannet billedkunstner, og at karrieren har hatt to parallelle løp siden han gikk ut fra Statens kunstakademi i 1981. Han kom til Norge som politisk flyktning i 1970 (eller 1971 – kildene avviker), og han har vært tilbake i Norge flere ganger etter at han flyttet hjem til Polen og Orawa i Jabłonka (sør for Krakow) i 1995.

Når Andrej Nebb nå, i noen dager til, stiller ut på det «obskure» (i betydningene ukjent; uberømt; skjult) Galleri Rømma på gården Rømmen vestre i Løten, er det med et opptog av tegninger, malerier og assemblager eller materialbilder. Mangfoldet imponerer: Fra en av bjelkene henger to føtter fra en uspesifisert fugl; i rammen foran en overmalt reproduksjon av «Brudeferden i Hardanger» troner en psykedelisk malt modell av en hegre; på gulvet står en dekkskulptur full av skruer og med et revehode og diverse remedier i ekene.

Stor uttrykkstrang

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS