4
LYDDRAMA
«Revnen: Episode 1, Frieriet»
Av Robert Næss
Regi: Robert Næss
Med: Alexandra Gjerpen, Lars Berge, Svein Tindberg, Eline Grødal, Karen Rogers, Amanda Hedvig Strand, Ida Creed
NRK Lyddrama
Etter at podkasten virkelig slo igjennom omkring 2014, har det jevnt og trutt dukket opp nye podder for både viktige og uviktige deler av livet. De mest populære podkastene her hjemme har først og fremst vært formidlere av fakta, samtaler, diskusjoner og humor, og i 2018 var det bare gitt ut én stor fiksjonspodkast i Norge. Et lite googlesøk på «fiction podkast» viser imidlertid at det lenge har vært en stor, stor fiksjonsverden der ute som du kan få rett på øret, når det passer deg. Men også her hjemme har fiksjonspoddene fått en oppblomstring under det siste året, da i regi av teatre som ikke har kunnet kjøre forestillinger som vanlig. Når NRK Radioteatret nå legges ned til fordel for NRK Lyddrama som har fiksjonspodkasten som satsingsområde, er det altså et stort og stadig voksende podkastunivers de blir en del av. Og de debuterer med et grøss.
[ «The Bay»: Krimplottet blir nesten blir borte i tårer og såpeskum (+) ]
Grøsserserien heter «Revnen», er i seks episoder, og er del av podkaststrømmen «Mørke fortellinger». De første to episodene slippes nå i påsken. Siden gode grøss sjelden dukker opp i dagslys, tok jeg med meg podkasten ut i marsmørket, i passe skumle omgivelser. Men egentlig var det nok ikke nødvendig, for første episode av grøsserserien, «Frieriet», som varer en halvtimes tid, er full av psykologisk spenning, uventede vendinger i historien og en ubehagelig slutt som gjør at man nok vil fryse på ryggen uavhengig av mørket utendørs.
I «Frieriet» treffer vi Helene (Alexandra Gjerpen) som blir invitert med på en hemmelig tur av kjæresten Marius (Lars Berge). Både Helene og lytteren får en mistanke om at det er et frieri på gang, men idet Marius’ far (Svein Tindberg) og søstre (Eline Grødal og Karen Rogers) også dukker opp i fortellingen, skjønner vi at det er noe helt annet som skal skje. Noe litt mindre hyggelig. For disse familiemedlemmene høres liksom ikke helt stabile ut. Og når Helene finner ut at Marius ikke vil at hun skal ta på seg en giftering, men en fremmed kjole han har tatt med, vet vi at heretter kan hva som helst skje. Og sakte, men sikkert snører et mørkt nett seg sammen rundt Helene.
[ Politikk på scenen: Endelig svinger det av Arbeiderpartiet (+) ]
Det smarte trekket ved «Frieriet» er at spenningen hele tiden bygger seg opp litt etter litt og aldri slipper den vemmelige energien som er i fortellingen, helt ut. Det ulmer noe under hele tiden, og det spilles mye på det psykologiske, som fungerer veldig bra i hørespill- og lydteatersammenheng. Fortellingen er kanskje litt forutsigbar på visse punkter, men den byr også på en rekke ting man ikke kunne forestille seg på forhånd. Skuespillerne gjør dessuten en fremragende jobb med å formidle følelser, spenning og dramatikk, og selv om det brukes musikk og lydeffekter for å understreke at «nå er det skummelt», er det hovedsakelig skuespillernes stemmer som fanger fokuset mitt.
Svein Tindberg er passe ekkel som Marius’ far, Lars Berge er en manipulerende og ubehagelig Marius, og Alexandra Gjerpen er så sårbar og hjelpeløs i enkelte scener at det gjør vondt. Hvor gammel du er og hvor mange skrekkfilmer du har sett, påvirker nok uansett i hvor stor grad du blir skremt av denne historien.
[ Ny «Blindpassasjer» 40 år etter Bing & Bringsværd-kultserien (+) ]
Med «Revnen» har NRK Lyddrama laget en serie der det overnaturlige og spirituelle får en sentral plass i de mørke fortellingene. Slik kan vi i alle fall forstå NRKs egen beskrivelse av serien som «en grøsserserie som handler om at noe ondt er blitt vekket til live og siver ut iblant oss». Og i «Frieriet» er det spirituelle veldig sentralt. Akkurat dette tenker jeg kan dele lytterne i to, og selv synes jeg at man mister noe av troverdigheten i en fortelling ved å dytte inn «andre dimensjoner» og lignende. Hvor godt dette fungerer, avhenger nok av lytterens fascinasjon for denne typen elementer i en fortelling.
Som lytter kan jeg ikke akkurat nå føle på den store overgangen fra radioteater til podkast/hørespill. Det viktigste er jo å bli dratt inn i fortellingen, at jeg blir oppslukt av det jeg hører. Slik har jeg hatt det både med det tradisjonelle radioteatret og med nyere produksjoner av podkaster. Men hvis det viser seg å være lettere for NRK å selge inn et hørespill på markedet gjennom å kalle det podkast og ikke radioteater, er det jo den veien de må gå. Hvordan denne veien blir, avhenger av om de klarer å skape fortellinger som treffer og som folk snakker om når de har hørt dem. «Revnen» virker som en fin start, men jeg håper de etter hvert klarer å overraske med noe skikkelig nyskapende, eksperimenterende og litt annerledes.
Den første av seks episoder er tilgjengelig nå. Andre episode slippes 1. april