Anmeldelse av NRK-påskekrimmen «The Bay»: Med politihjerte på rette staden

«The Bay» har så mye fokus på følelser og familie at krimplottet nesten blir borte i tårer og såpeskum.

3

TV-serie

«The Bay, sesong 2»

Ute på NRK TV 26. mars, premiere på NRK 1 mandag 29. mars

En familiefar blir drept i et regelrett attentat på dørstokken med sin unge sønn som vitne. Scenen er det heftigste innledningen i årets påskekrimutvalg på NRK og TV 2, men det tar ikke lang tid før dramatikken roer seg og «The Bay» blir en traust og tradisjonell – for ikke å si tålmodighetskrevende – krim.

Etterforskningen av saken blir comebacket til Lisa Armstrong (Morven Christie), en dyktig og rutinert politi, som har blitt degradert etter at hun drev sitt eget spill i den forrige store saken hun ledet – sett i sesong 1 av «The Bay» som stadig er ute på NRKs nettspiller.

Lisa Armstrong Morven Christie) og hennes nye sjefskollega Med Kharim (Taheen Modak) etterforsker en ny drapssak i kystbyen Morecambe.

Der hadde hun et svare strev med å ligge et skritt foran egne kollegaer, for å skjule at hun hadde hatt et øyeblikk av dårlig dømmekraft i selskap med en fyr bak en pub – en mann som var involvert i en stor forsvinningssak som ble hennes ansvar.

Armstrong er stadig etterforsker, men nå bare detektivkonstabel, mens den yngre og mer uerfarne kollegaen Med Kharim er blitt detektivsersjant. Siden attentater på dørstokken til folk ikke er dagligdags i den idylliske kystbyen Morecambe er det alle mann og kvinner på dekk, så Armstrong får være med og jobbe med drapet. Hun må bare tåle spydigheter fra kollegaer av typen «ikke ligg med noen denne gangen da».

Detektiv Armstrong skal være nyttig å ha, viser det seg, men det tar lovlig lang tid før Morecambe-politiet finner spor og mulige årsaker til ugjerningen. Den drepte var sjefen i et stort familiedrevet advokatfirma, dominert av en senior og bestefar som begynner å bli preget av demens. Denne buldrebassen spilles av James Cosmo, en kjenning fra flere sesonger av «Game of Thrones», og han er bare et av flere kjente ansikter fra diverse britiske drama- og krimserier – blant dem Sharon Small («Downton Abbey» og «Fatale familiebånd, på NRK)» og Steven Robertson («Shetland», på NRK). Det blir mye familie i fokus her, og de sørgende får så mye plass at serien tidvis smaker av såpete familiedrama, siden det graves omtrent like dypt i menneskesinn her som «Med hjartet på rette staden». Når Lisa Armstrong selv også får noen utfordringer på hjemmebane kan man lure på om krimplottet har sklidd bort i såpeglatta.

At Lisa Armstrong er en god hovedkarakter redder forestillinga, og en flink sjonglering med anslag, hendelser og nye spor. Og selv om serien byr på sånt som tidenes fulleste politisjef, er ikke «The Bay» mer enn tradisjonell ITV-krim, bare litt lengre enn andre seriene i sjangeren – og som påfallende mange av er lagt til britenes kystidyller. Spesielt med tanke på at handlingene i disse krimseriene foregår på land, og havet er en pittoresk og stemningsfull bakgrunn ved behov.

Hvorvidt svaret på Armstrongs kriminalsak holder vann får nesten være opp til en enkelte sofadetektiv å avgjøre. Men det er lov å reagere over handlingen, all den tid hovedrolleinnehaveren selv har gjort det på sosiale medier. «The Bay» er populær nok til at ITV satser på en sesong 3, men da er ikke Lisa Armstrong med lenger, siden Morven Christie har sagt klart nei til å bli med videre.