Kultur
Sånn var 2020: «Grått, trist og foran dataen»
Her har fotograf Knut Egil Wang fanget selve følelsen av 2020, mente juryen i Pressefotografenes klubb, som har kåret dette til årets bilde.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
«Årets bilde er et unikt bilde som skildrer den universale følelsen av året 2020: Grått, trist og foran dataen» skriver juryen i Pressefotografenes klubb. I kveld ble den prestisjetunge prisen Årets bilde delt ut, og fotograf Knut Egil Wang gikk helt til topps.
Bildet kommer fra serien «Stillstandsrapport. Bilder fra Oslo i den underlige koronatiden», og er tatt ved Frognerseteren 5. april. Det er en del av Knut Egil Wangs fotoprosjekt om koronatiden i Norge, og ble publisert i Morgenbladet lille julaften. Serien vant i klassen «Dokumentar Norge», og dette enkeltbildet vant altså selve Årets bilde-prisen.
Årets bilde snakker til noe dypere i oss
«Man kan se seg selv i den anonyme personen som er avbildet, en person som rommer hele den absurde tomheten, depresjonen og tristessen som samlet utgjør koronaåret» skriver juryen, og konstaterer:
«Årets bilde er et ikon for, og snakker til noe dypere i oss som beskriver denne tilstanden som har vært mer eller mindre permanent siden 12. mars i fjor – på hjemmekontorene, på hjemmeskolen, i det private og det offentlige, det fysiske, sosiale og det medmenneskelige.»
Knut Egil Wang fotograferer for det nordiske fotobyrået Moment, og har tatt en rekke priser i årets bilde-kåringene tidligere, men dette er første gangen han vinner hovedprisen.
Årets nyhetsfoto - «et bilde for historiebøkene»

Årets nyhetsbilde ble dette, tatt av Martin Slottemo Lyngstad for Aftenposten, 12. mars 2020 kl 12.01, i Helsedirektoratet. Erna Solberg og Bent Høie møter i Beredskapsutvalget for biologiske hendelser:
«Bildet representerer det absolutt største som skjedde i fjor. Dette er ett minutt over tolv, øyeblikket Norge stenger ned. Bildet har en nerve i seg hvor man ser det politiske lederskapet off guard, på en måte man ikke har gjort før eller siden koronapandemien kom til Norge. Et bilde for historiebøkene» skriver juryen i sin begrunnelse.
Årets portrett: «Teppefall»

Flertallet av vinnerbildene i de 11 fotoklassene hadde koronapandemien som tema.
I klassen portrett vant dette: «Teppefall» av Marte Vike Arnesen.
Det viser regissør Hilde Brinchmann, som hadde premiere med teatergruppa Tigerstadsteatret på Oslo Nye Trikkestallen fredag 6. november - og måtte stenge ned samme dag.
«Man ser melankolien i blikket hennes. Alt stenges ned og det synes i bildet. Scenen hun sitter på ble revet. En soleklar vinner» mener Årets bilde-juryen.
Dagsavisen skrev om Brinchmann og forestillingen her: