Kultur
En ny TV-høst truer
I høst kan vi se på TV som om det er 1999. Det er jo de samme TV-programmene som går.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Lars von Trier skal lage TV-serie. Hva den skal handle om, eller hvem som skal være med, er ikke kjent. Nyheten ble en internasjonal TV-sak likevel, og ifølge hans pr-trollmann Peter Aalbæk «Ålen» Jensen blir «The House That Jack Built» noe vi ikke har sett maken til på skjermen. Så store ord er det fristende å replisere med at akkurat det skal ikke så mye til. Særlig ikke ved inngangen til en ny norsk TV-høst. Hvor det meste av kanalenes skrytelanseringer fokuserer på sånt vi har sett mange ganger før. Nå renner de på, underholdningsprogrammene som har gått så lenge på TV at den oppvoksende slekt tror at de alltid har vært der, omtrent som Dagsrevyen.
TV-kanalenes hang til å repetere gamle suksesser om igjen, gjør det i hvert fall enklere å svare på spørsmålet «kommer det noe bra?». Satt på spissen er den største nyheten at «Robinson-ekspedisjonen» kommer på TV 2 i stedet for på TV3. At TV 2 kjøper konkurrentens mest kjente serie sier noe om i hvilken grad TV-selskap satser på det de kaller sterke merkevarer, framfor det å bruke ressurser på nyskapning. Helt nye programkonsept kan jo ikke lanseres overfor reklamekjøperne med seertallene fra i fjor. Dermed kan «Robinson» fylle 15 år på skjermen i år. Det ble vist første gang i 1999, samme år som «Nytt på nytt» og TVNorges «71 grader nord». På TV 2 vil «Robinson» likevel skille seg ut som nykommer, i en høstmeny som minner veldig om den fra i fjor: «Farmen», «Skal vi danse», «Senkveld», mer jakt på kjærligheten og «Idol». Når var det «Farmen» ikke gikk på TV sist? Og TVNorge har hentet fram 2001-suksessen «Big Brother».
Det er nye sesonger av kjente suksesser som dominerer TV-tilbudet. Derfor er det gledelig når nyvinninger som «Karl Johan» dukker opp. Nå har den friske, originale nyskapningen også fått skikkelig sendetid på NRK1. Suksessen kan kanskje inspirere NRK og produksjonsselskaper til å satse enda mer på nyutvikling.
Enn så lenge brenner NRK mye ressurser på musikkbaserte show som skal stagge TV 2s helgesuksesser, når «The Hit» kommer opp mot «Idol» i kveld, og en ny runde «Stjernekamp» sendes samtidig som «Skal vi danse» fra neste lørdag.
NRK vil også gå TV3s og Fems bakekonkurranser i næringa med «Det store symesterskapet», hvor deltakere skal konkurrere med nål og trå. Høstens sakte-TV på NRK2 blir langvarig, musikalsk og kristelig, når norske kor over hele landet skal synge seg gjennom salmeboka en hel novemberhelg.
I oktober lanserer NRK «Sofaen», et nytt påfunn hvor vanlige TV-seere skal diskutere ukas programmer på skjermen. Nyskapningen kommer tilsynelatende med den foreldede forutsetningen om at vi sitter sammen i sofaen og ser programmene når de sendes. Seerstatistikken viser at det skjer stadig sjeldnere. Dagens unge seere definerer amatøropptak på YouTube som TV-underholdning på lik linje med proffe TV-produksjoner laget i Nydalen må tvinge TV-kanalene til å tenke annerledes.
NRK Super later til å være på ballen. De har mye på gang i høst. Men spørsmålet er i hvor mange sesonger NRK sende «Nytt på nytt», før publikum lar iPaden ta hele oppmerksomheten i sofaen. Marienlyst-sjefene bør ha en «Nytt på nytt»-arvtaker klar. Det er ikke sikkert «20 spørsmål» holder i lengden.
TV3 har på sin side gitt opp høstsesongen etter mange år med seerfall og fiaskosatsinger. Kanalen byr på en serie om norske luksusboliger i «Lukket visning», en runde «Master Chef» og «mer Luksusfellen» for å heller bruke tida på ny kanalprofil. Dermed er det fritt fram for TVNorge å by på høstens datingreality: «Gift ved første blikk», hvor helt ukjente skal gifte seg for å se åssen det går. NRK tråkker også inn i samlivsproblematikken i «Bør de gifte seg», hvor samlivseksperter skal gi råd til par i tenkeboksen.
Det finnes mye bra TV, men det er ikke gitt at underholdningen går på TV. Nye, bra dramaserier på lineær TV forekommer stadig sjeldnere. For to år siden lanserte TVNorge Vox som ny dramakanal for voksne. Den har alt blitt arena for alskens reality og gammel krim. TV 2 og Viasat investerer heftig i nytt drama, men plasserer seriene eksklusivt bak betalmur på TV 2 Sumo og Viaplay. De konkurrerer mot amerikanske Netflix og HBO, og alle tvinger de oss dramafans over på nettet. Tida vi bruker på vanlig TV blir kortere. NRK svarer på dramakonkurransen fra nettaktørene med egenprodusert norsk, britisk krim og mer «Downton Abbey».
Onsdag leverer NRK1 komiserien «Kampen for tilværelsen» i tradisjonell komikveldtid, og seinere i høst kommer «Øyevitne», en krim som vel også er den første norske dramaserien som byr på et homofilt tenåringspar i hovedrollene.
I neste uke byr TV 2 på oversatt komedie fra svensk TV4 i form av «Meglerne», med kanalens moromann Truls Svendsen i skuespillerrolle. Da er også Kristian Valen tilbake på TVNorge i kjent sololøp på «Kanal Valen». Her kommer komikerne i TVNorge dukker opp i «Klovn til kaffen» og om en drøy uke nye show med trekkplasteret Brødrene Ylvis.
Før den tid kan vi se fram til kveldens utgave av «Norge Rundt», landsrevyen som har gått siden 1976. De som savner «Beat for beat» trenger ikke fortvile. Ivar Dyrhaugs suksess fra 1999 er tilbake i gullrekka seinere i høst.