Kultur

Sypikene bak Slottet

Publisert Sist oppdatert

For ti år siden skrev Dagsavisen som en av de første avisene om designertrioen Ida Disen Grethe Larsen og Martine Richter som etablerte seg under navnet Pikene bak Slottet. De var ferske ambisiøse og spente på hvordan de ville bli mottatt i et land med magre klesdesigntradisjoner. I år feirer de 10-årsjubileum og i morgen åpner de utstilling i Galleri R5 i Oslo.

– Som kunsthåndverkere har galleriene har alltid vært en av våre aller viktigste kanaler som vi bruker for å få vist fram hva vi gjør sier Martine Richter.

– Vi produserer unikaprodukter og kommer liksom ikke under paraplyen på Oslo Fashion Week med mindre de har lyst til å inkludere en liten nisje for kunsthåndverk da. Ellers er det vel «jungeltelegrafen» som fungerer som en ganske ok markedsførinsgkanal.

Kona til Jens

Pikene bak Slottet er aktive på utstillingsarenaen og har selv sittet i juryen ved en rekke konkurranser arrangert av Norske Kunsthåndverkere og Norsk Designråd. Selv er de innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo. Men det morsomste er selvsagt å se folk bære klærne de designer. Blant de designbevisste kvinner som er blitt observert i antrekk fra Pikene bak Slottet er Jens Stoltenbergs kone Ingrid Schulerud og Ari Behns mamma Marianne Behn.

– Betyr det noe for interessen at kjente folk viser seg i et antrekk dere har laget?

– Ja definitivt. Når det gjelder de du nevner så setter vi enorm pris på at de faktisk fronter norsk design når de viser seg i det offentlige rom sier Richter.

– Hva med norske motemagasiner er de flinke til å vise norsk design?

– La meg si det slik jeg tror de ønsker å gjøre det. De sier i alle fall alltid at de er opptatte av det når de blir spurt. Men når jeg blar gjennom norske magasiner har jeg en følelse av at det stadig er en viss overvekt av Gucci og Armani.

Tidløse former

Som kunsthåndverkere er ikke Pikene bak Slottet opptatte av å være så trendbevisste som rendyrkede motedesignere er.

– Vi er mer opptatte av linjer stil og tidløshet. Det primære for oss er å designe klær som passer til den enkelte kunden. Med alle kjedebutikkene vi har i Norge er det faktisk blitt et behov hos folk å få kjøpt klær som virkelig er tilpasset deres egen figur og ikke omvendt. Det er jo ikke kroppene våre som skal tilpasses produktet sier Martine Richter.

Utstillingen i R5 varer fram til 30. oktober.

Powered by Labrador CMS