Helg

Skreddersydd for framtida
Norsk mote er i vekst. Mye skyldes utdannelsen som gis ved moteskolen Esmod. Onsdag presenterer rektor Rakel Benjaminsen den 25. avgangsvisningen på Gamle Museet i Oslo.
Hvem: Rakel Benjaminsen, rektor og tidligere lærer på moteskolen Esmod i Oslo.
Hvorfor: Onsdag har Esmod sin 25. avgangsvisning.
Årets avgangsvisning er den tjuefemte i skolens historie. Hva har moteskolen Esmod betydd for norsk klesdesign?
– Mye, og kanskje mer enn man reflekterer over. Før Esmod-skolen ble grunnlagt i Oslo, var det ingen formell utdannelse innenfor kommersiell klesdesign her i landet. Esmod tilbyr utdanning forankret i fagkunnskap og håndverkstradisjoner. Vi har gjennom tidene bidratt til et faglig løft, og det er tidligere Esmod-studenter i nesten alle norske firma som driver i tekstilbransjen.
Esmod mistet sin franchise med Paris i fjor, men den har dere fått tilbake?
– Det var Moteskolen AS og Esmod Paris som avsluttet franchise-kontrakten seg imellom i fjor vår. Paris ønsket en ny driver av franchisen her i Norge. Dette fikk vi tilbud om, og vi inngikk en ny avtale med Esmod Paris og søkte samtidig om godkjenning for to fagskoleutdanninger. Disse ble godkjent i august i fjor, med kommentar om at utdanningene holder svært høy kvalitet. Det er vi stolte av!
Hvor mye har motebransjen endret seg siden Esmod Oslos grunnlegger Nils-Christian Ihlen-Hansen startet karrieren med «å plukke nåler» hos kjente motehus i Paris?
– Skal du jobbe internasjonalt i et av de store motehusene, er det fortsatt oftest slik at du begynner nederst på rangstigen, som intern med mange forskjellige typer arbeidsoppgaver. Det er én retning innenfor bransjen, du har også en mer kommersiell retning der du jobber hos en av de store kjedene – som Hennes & Mauritz eller Bik Bok – som designer, produktutvikler eller innkjøper.
Skandinavia er berømt for sine mange kleskjeder – hvor flinke er de til å bruke unge designere som lærlinger?
– De er veldig flinke! Vi er opptatt av å ha et tett samarbeid med bransjen, og alle våre studenter skal ut i praksis hos ulike firma i løpet av studietida. Det gir et godt innblikk i hverdagen som møter dem etter endt utdanning, og det gir muligheter for å bygge seg et nettverk i bransjen allerede som student. Vi mottar henvendelser fra firma som har behov for interns jevnlig, i tillegg har vi samarbeidsavtaler med flere ulike firmaer i tekstilbransjen rundt nettopp dette.
I år er det 14 avgangsstudenter – hvor mange av dem tror du kommer til å få jobb når de nå går ut av skolen?
– Vi har flinke avgangsstudenter i år, de vil alle kunne få seg jobb i tekstilbransjen. Noen ønsker å jobbe i et allerede etablert firma, andre har et ønske om å starte opp for seg selv, noe som er mer krevende og utfordrende. Som sagt jobber vi tett med bransjen, og et fokusområde er å sette sammen en jury for avgangsstudentene våre som bidrar til å gjøre bransjen oppmerksom på studentene som er her – både designere, produktutviklere og mønsterkonstruktører som er klare for å innta arbeidsmarkedet.
Følg Dagsavisen påFacebook ogTwitter!
Hvor mange begynner på Esmod med ambisjoner om å starte eget motehus, og hva slags råd gir dere til dem?
– Vi råder dem til å jobbe noen år i en etablert bedrift først. Som gründer med eget firma er det mye du skal ha kunnskap om. I tillegg til det kreative bør du være god på markedsføring og økonomi, du trenger flere rundt deg for å lykkes. Om du starter i et firma kan du skape deg et større nettverk med produksjonskontakter og deretter begynne for deg selv når du har fått mer erfaring. Det er gode eksempler på studenter som har gjort nettopp det – Jens Berg lanserte sitt eget merke, RYE i 2014 – som han startet etter å ha jobbet flere år for H & M og Carlings’ jeansavdeling.
James Lazaar Braathen som nylig hadde visning i Gamle Logen startet eget motehus i Oslo med en gang han gikk ut av skolen. Hvordan er det mulig å få til?
– James hadde én ambisjon fra første skoledag, og det var å starte sitt eget. Han var uhyre bevisst, la opp hele løpet ut fra det. I tillegg til talentet – at han er veldig tydelig i sitt uttrykk – har han et stort nettverk i bransjen og er en mann som vet å gjøre ting han får oppslag for i pressen. En annen som har fått det til er Siri Rat, som hadde egen pop up store hos Top Shop i London tidligere i år med merket Black Rat. Også hun hadde en klar visjon fra start med sitt sterke forhold til musikk og ambisjon om å designe klær for musikere. Og så har du andre som Eva Emanuelsen som står bak merket Epilog og Cecilie Melli. Det er mange flere, men jeg kan også nevne Cala&Jade som er den store, nye satsingen til Blender Agency, som også representerer designere og merker som Alexander Wang og Marc by Marc Jacobs.
Les også: Hun er utdannet ved Esmod
Hva tenker du om nivået på norsk klesdesign anno 2016?
– Superinteressant. Det er fortsatt en vei å gå, men om ikke lenge er vi bedre enn både svenskene og danskene. Det er en bransje preget av mye ny energi og kreativitet. Innovasjon Norge la fram sine visjoner om hva vi skal leve av etter oljen og da lå kulturell og kreativ næring som ett av de seks satsingsområdene.
Tror du vi vil få en ny tekstilindustri i Norge?
– Ja, det er jeg overbevist om. Dyktige designere med et ønske om å produsere lokalt vil gradvis puste liv i tekstilindustrien, på en ny og bærekraftig måte. Vi ser at stadig flere ønsker å ivareta håndverket og gamle teknikker, produksjonsutstyr kjøpes opp av mindre bedrifter som vil produsere her hjemme. En spennende utvikling!