Portrett
Dette er Kate Pendrys historie. Den er ikke for sarte sjeler.
Faren døde av alkohol og heroin da hun var 15, men det er ikke det som er den norsk-engelske kunstneren Kate Pendrys mørke familiehemmelighet. Den handler om hvem som ble gravd ned i hagen og hva som hadde skjedd med ham.
Kate Pendry.
Mimsy Møller
Kate Pendry gir ikke lenger intervjuer. Og fotografer? Fuck off. Hun vil helst være i fred. Men, når en av landets absolutt mest kontroversielle kunstnere lover å fortelle alt, i en bok på størrelse med en mammut må det være lov til å mase. Etter mye om og men går hun med på å møte Dagsavisen en grytidlig morgen på kafé. Hun er presis. Men ikke sprudlende. Det er for øvrig et kompliment.
– Jeg hater det ordet. Sprudlende. Det er sånt man skriver i stillingsannonser for å få tak i folk som kan utnyttes og underbetales,
Topp. Pendry er på hogget. Slagferdig, kritisk, full av krutt til tross for at det er så tidlig at byens kaffebarer knapt har fått satt i gang espressomaskinene. Med legendariske teaterforestillinger som «Dead Diana» og «Tales from a Wicked Child» har hun gjort seg ekstremt godt bemerket i norsk kulturliv helt siden nittitallet. Men, så ble hun plutselig borte fra media.