Sport

Nå vil vi handle fra sofakroken

DRAMMEN: Stadig flere av oss bestiller dagligvarer på internett og får innkjøpene levert på døra. Det noen kaller latskap, ser andre som tidsbesparende og smart.

- Hverdagen er hektisk, så dette er rett og slett en måte å skaffe seg litt bedre tid på. Dessuten setter jeg pris på et vareutvalg som også inkluderer lokale, kortreiste alternativer, sier Inger-Lise Bø, som åpner døra for Robert Lied i 123 Levert og tar imot handleposene han har med seg.

- Verdt prisen

Inger-Lise Bø bor med samboer og to barn på 13 og 20 år på Konnerud. En ganske så normal norsk familie - med ganske så normale norske inntekter.

- Noen riking er jeg i hvert fall ikke. Faktisk er jeg for tida student - så nei, dette handler ikke om luksus, ler hun.

Som for så mange andre av Lieds kunder handler også Bøs netthandling om å spare tid.

- Vi har alle fullt opp på dagtid med skole og jobb, og når samtlige familiemedlemmer i tillegg er aktive i korps, så er det ikke helt lett å få tida til å strekke til. Men på denne måten slipper man å bruke tid mellom butikkhyllene mens man prøver å finne på noe å lage til middag. I stedet kan jeg sitte en rolig kveldsstund og taste inn en bestilling, betale med kort og få varene levert helt hjem. For meg er det verdt et lite, ekstra utkjøringsgebyr.

Bø, som er glad i å lage mat, har også fra tid til annen bestilt middagsløsningene fra nettjenesten Godt levert. Her er konseptet at man får levert en eske med råvarer til å lage en middagsrett av, og oppskriften ligger vedlagt i pakken.

Allerede for mange år siden ble det spådd at dagligvarehandel på internett kom til å bli «det nye store», men det er først de siste par-tre årene at konseptet virkelig har slått an i Norge. Både hjemlevering av middagsingredienser og matvarehandel via internett generelt er mer vanlig i våre naboland. Man behøver ikke reise lenger enn til Sverige for å finne dagligvarebutikker som tilbyr tilsvarende tjenester.

Ofte i butikken

At dette markedet har vært tregere her til lands, skyldes at nordmenn går veldig ofte i butikken, mener kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i ICA Norge.

- Mens svensker og andre europeere ofte handler bare én gang i uka, handler mange nordmenn hver dag. Grunnen er nok av de fleste her i landet har butikker lett tilgjengelig, sier Kjellberg til NRK.

Enkelte mener det må være bortimot toppen av latskap ikke engang å reise i butikken lenger selv - mens nettkundene framhever de store tidsbesparelsene.

Miljømessig har det også sine fordeler - ved at én varebil kjører rundt med mat til flere husstander, i stedet for at hver kunde kjører hver sin bil.

Flest kvinner

Ett ankepunkt er det likevel at de fleste matvarebutikkene på nettet har høyere priser enn det du finner hos Kiwi og Rema 1000.

- Men når man uansett skal få maten levert hjemme, kjøper man heller for en lengre periode av gangen. Da blir innkjøpene mer veloverveide og planlagte, og man slipper impulsshoppingen av godteri og magasiner i kassakøen, påpeker administrerende direktør Robert Lied i 123 Levert, som opprettholder kontakten med kundene ved å trå til som sjåfør.

Lied åpnet nettbutikken, med base i Mjøndalen, i oktober i fjor, og konseptet har slått an: Både kundemassen og området de leverer til øker stadig.

- Vi ville ikke bli noe Rimi på nettet, uten noen forkleinelse for Rimi for øvrig, men vi ønsket å kunne tilby noe mer enn de vanlige matvarekjedene. Derfor har vi knyttet til oss flere lokale og økologiske produsenter. Dette er et distrikt med stor produksjon av frukt og grønt, og vi synes jo det er stas når vi kan levere varer som er høstet tidligere samme dag. I tillegg har vi for eksempel kjøttpålegg fra Sandefjord og ost fra Eiker, for å nevne noe, forteller Lied.

En annen bevisst strategi fra butikken er at den bruker en kvinnelig designer til utforming av både nettsider og annonser.

- Vi ser jo hvem som står for de fleste bestillingene og som samtidig legger mer vekt på hvor varene kommer fra og hvordan de er produsert. Dermed ble det også viktig med et visuelt uttrykk som tiltaler den kvinnelige delen av befolkningen. Jeg tror faktisk ikke så mange menn egentlig legger merke til sånt engang, jeg, sier sjåfør og direktør Lied.

pernille.vestengen@dagsavisen.no