Marius Egge. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Tror ikke på Listhaug-lov

LIER: Får Sylvi Listhaug viljen sin, kan Marius Egge snart vise fram og selge sin egen cider og sprit. Selv vil han helst ha polsalg.

I går ble det klart at regjeringen vil endre reklameforbudet for alkohol, og i tillegg utrede mulighetene for direktesalg av alkohol fra norske småskalaprodusenter.

Ryktene har gått lenge, og i går bekreftet landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) at et forslag om endring av loven skal ut på høring før sommerferien.

 

Eplesprit på nett

- Det innebærer ikke at vi kan regne med å få reklamere, men for oss betyr forslaget at vi kan legge ut produktinformasjon også om alkoholproduktene åpent på hjemmesiden vår, sier Marius Egge i Egge gård AS. Han håper på muligheten til å legge ut bilder, og gleder seg til å kunne beskrive produktene som hittil har måttet leve i skjul.

- Hittil har vi måttet legge dette bak passordbeskyttelse, og derfor droppet hele feltet. Men nå oppgraderer vi hjemmesidene, sier han.

- Vi vil gå inn for at det skal være tillatt med nøktern og faktabasert informasjon om alkoholprodukter, der forbrukerne selv oppsøker informasjon, sier Listhaug til NTB.

 

Åpner for salg

Da Listhaug deltok på Bryggeri- og Drikkevareforeningens årsmøte i Bergen i går ettermiddag, kunne hun også avsløre at regjeringen utreder mulighetene for å selge drikkevarer med alkoholprosent over 4,7 andre steder enn vinmonopolene.

- Vi har professorene Finn Arnesen og Fredrik Sejersted ved Senter for europarett på saken. De vil gi en EØS-rettslig vurdering av hvordan det kan åpnes for salg av alkoholholdig drikk direkte fra småskalaprodusenter, parallelt med Vinmonopolordningen, sier Listhaug.

Utredningen skal være ferdig 1. oktober, men vinsalg på egen gård har Marius Egge i Lier ingen tro på.

- Utredninger i Finland og Sverige viser at landbruksprodusenter er veldig positive, men at EU sier nei, fordi det da også må åpnes for at også småskalaprodusenter fra andre land får åpne i det norske markedet. Og da står hele vinmonopolordningen for fall, forklarer han.

 

Hyller polet

Selv lever Egge godt med den norske polordningen, og jobber heller ute i markedet for å øke salget.

- Polet er flinke til å selge, de er blant de flinkeste på kundeveiledning, og meg bekjent skaffer de varer fra hele verden til gode priser på en måte ingen andre i verden gjør.

Egge Gård AS skilte i fjor ut frukt og grønt i selskapet Egge Frukt & Bær AS, så kun drikkevarer ligger igjen i det opprinnelige selskapet. Alkoholholdig drikke utgjør 20 prosent av inntektene her, mens de resterende 80 prosent renner inn på alkoholfrie dråper. Til sammen anslår han drikkesalg for 20 millioner i år, mot 16 i 2013.

Sylvi Listhaug tror ikke forslagene vil føre til mer drikking.

- Vi har fått en kultur i Norge som ikke lenger bare handler om flatfylla. Det er snakk om å nyte produktene på en mer kultivert måte, sier hun.

katrine.strom@dagsavisen.no