Nyheter
Tar en dobbel Hitler
DRAMMEN: To lokale teaterstørrelser får utfolde seg som Hitler-tolkere i ny svart, tysk komedie. For hvem eier egentlig historien om ham - og oss?

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
- Terjes Hitler-tolkning har vært så virkelighetstro at han blir bedt av nazister om å signere memorabilia med Hitlers signatur, forklarer teaterinstruktør Audny Chris Holsen.
- Mens ingen ville funnet på å spørre meg om noe sånt. Jeg framstiller Hitler i en helt annen tradisjon, gjennom å skape avstand til ham, utfyller Rune Temte.
Stykket de snakker om er tysk, og har vært vist med høy temperatur i hjemlandet. Fortellingen om hvordan tre skuespillere ser på teateret og dets rolle i samfunnet blir effektivt vist til publikum ved at de alle har tolket Hitler på film. Mens nestoren i Terje Hartviksens skikkelse imiterer ham til fingerspissene, har den yngste redusert ham til en bifigur som vinker fra verandaen og i stedet valgt å vise ondskapen via Goebbels.
Flere lag
De ruver begge i landskapet rent fysisk, skuespiller Rune Temte og Terje Hartviksen, mangeårig teatersjef på Brageteateret. Nå sitter de i øvingslokalene og har i tillegg vokst på seg hver sin pompøse divapositur: De har avbrutt forberedelsene til sitt nye stykke «Litt stille før stormen» der de spiller hver sin feirede filmstjerne som møtes før et TV-talkshow. Temte og Hartviksen bruser seg opp til kamp om Hitlertolker-tronen, og misforstår lenge at tredjemann (Kai Kenneth Hanson) ikke er TV-vert, men en jypling som utfordrer dem på sitt vis.
- Det handler jo også om hvor små vi mennesker er. Jeg er jo autoriteten, som har blitt sett opp til. Og hva er vi, om vi ikke lenger har jobben å lene oss på? spør Terje Hartviksen.
I hans rollefigurs tilfelle er også forholdet til publikum blitt satt på prøve: For går det an å skape kunst på «riktig» side, dersom publikum oppfatter det annerledes?
Justismord
- Det er jo noe av det samme vi ser når det gjelder Kongolandsbyen i Frognerparken, kommenterer Thomas Bye fra sidelinja. Krokstadelvagutten er også med på å gi Brageteaterets makt- og demokratiutforskning skarpe kanter, med sitt ni år lange og svært personlige arbeid med å analysere og formidle norske justismord til et større publikum. Det altoppslukende arbeidet startet da han i oppsetningen av «Tilfellet Torgersen» på Teater Ibsen forsto at Fredrik Fasting Torgersen var en virkelig person, og ikke en oppdiktet Bjørneboefigur.
Instruktør Audny Holsen og hennes crew sto også bak kommentarfelt-dramatiseringen «Folkedypet», stykket Brageteateret turnerte med på skoler i fjor for å skape debatt om anonym netthets.
Trollmann på vandring
Høsten byr også på en skikkelig familieforestilling. «Trollmannen fra Oz» skal i Hilde Brinchmanns versjon ha med seg både de klassiske melodiene og kultdetaljene fra den kjente filmen, men er samtidig en nyoversettelse av den opprinnelige boka som ikke framstiller den i musikalform. I stedet skal barn og voksne inviteres inn i teateruniverset, bokstavelig talt, ved å vandre i grupper på 30 mellom ulike saler og med skuespillere og scenografi så tett innpå seg som det går an. Det interaktive teateret er også en del av et forskningsprosjekt med tverrfaglig fokus på barn og opplevelser, kalt Scesam.
- Som liten hadde jeg alltid problemer med å sitte stille under teaterforestillinger: Alt jeg lengtet etter, var å få komme opp og inn i scenografien. Jeg ville være med! Nå vil jeg ta med meg det inn i arbeidet, og lage tidenes feteste oppsetning av «Trollmannen», rett og slett, sier Brinchmann.
Scenograf er svenske Paul Garbers, som i likhet med Brinchmann har bakgrunn fra Dramatiska institutet i Stockholm. Det er første gang de setter opp noe i Drammen.
katrine.strom@dagsavisen.no