Nyheter

Husk at dekk går ut på dato

Når bildekk går ut på dato, kan de være livsfarlige. Men de fleste norske bilførerne aner ikke at dekk har datostempling.

Dekkskift eller hjulskift må gjøres to ganger i året.
Publisert Sist oppdatert

Det viser en ny undersøkelse Norstat har gjort for DekkPartner.

At nedslitte dekk er farlig, er en kjent sak. Men at dekk som har gått ut på dato er livsfarlig på høstføret er det derimot få som vet. I DekkPartners undersøkelse svarte over halvparten at de ikke kjente til at dekk har datostempling.

Sikkerhetsrisiko

En av tre kvinner vet heller ikke at for gamle dekk kan være en sikkerhetsrisiko, og en av ti har ingen anelse om hvor gamle dekkene deres faktisk er. Alle dekk har en datostempling. Stempelet finner du på selve dekket, nærmest felgen. I en oval sirkel står ukenummer og årstall.

– Få vet at dekk er ferskvare. På lik linje med annen ferskvare kan dekk gå ut på dato. Dekkets gummi består delvis av naturlige substanser, og utsettes derfor for aldring. Slik endres gummiblandingen over tid. Gummien i dekkene blir hard og sprø med årene. De teknologiske egenskapene og veigrepet blir tilsvarende dårligere forteller Petter Smebye i DekkPartner.

Holder seg i fem år

Dekkene holder seg normalt i ca. fem år hvis de lagres riktig. Etter fem år har dekkene fått vesentlig dårligere egenskaper.

Det skjer også mye på teknologifronten. Ny teknologi gjør dekkene stadig bedre, og bilen din sikrere. Er du usikker på om dekkene dine er for gamle, kan en fagmann enkelt måle om dekkene bør byttes ut.

– Med årene begynner gummien å bli hard og dekkene mister veigrep. I tillegg er det viktig å huske at kravene til mønsterdybde er 1,6 mm på sommeren og tre mm på vinteren. DekkPartner anbefaler minst tre mm på sommerdekkene, og fem mm på vinterdekkene. Slitte dekk kan bety at du trenger 70 prosent lengre bremselengde på vått underlag understreker Smebye.

Ekstra farlige i kulde

Norsk kaldt klima gjør gamle dekk ekstra farlige. Ikke bare blir dekkene harde av aldring, men gummien i dekkene stivner også ved kalde temperaturer. Slik får du en dobbel effekt fra både holdbarheten til dekket og temperaturen i lufta. Gamle dekk kan da være livsfarlige. Spesielt på våre våte, mørke og kalde høstveier.

– Over en fjerdedel av norske bilførere visste ikke at dekk som har gått ut på dato kunne være en sikkerhetsrisiko, forteller Smebye.

Oslo dårligst ut

Verst står det til i Oslo, hvor to tredjedeler av de spurte ikke kjente til at dekkene deres er datostemplet. I tillegg kjører en av ti på dekk som er for gamle. Det kan bety mye bulking i hovedstaden når vinteren kommer.

Bilens ekstra sikkerhetsutstyr er innstilt for normale dekk. Når veigrepet er feil, kan systemer som ABS-bremser, anti spinn og liknende også feile fullstendig. Det i seg selv kan gi fatale følger, og komme i tillegg til det faktum at sjåføren kjører på dårlige dekk.

– Gode dekk er det beste sikkerhetsutstyret du kan spandere på deg og familien. Det har lite for deg å invistere i moderne sikkerhetsutstyr hvis du kjører på dårlige dekk. Husk at det bare er dekkene som er nær bakken, og kontaktflaten ikke er større enn fire håndflater, derfor må dekkene være best mulig, sier Petter Smebye i DekkPartner.

Powered by Labrador CMS