Nyheter
Idioti å fjerne trygghetsalarmen
I kveld møtes sosial og omsorgsutvalget i Fredrikstad kommune. En av sakene som skal behandles er forslaget om å avvikle tjenesten med kommunal trygghetsalarm.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Et av flere tiltak som kan bidra til å bedre kommunenes dramatiske budsjettunderskudd. Rådmannen er imidlertid klar i sin tale rundt dette forslaget. Han innstiller på at trygghetsalarm som kommunal tjeneste videreføres.
Fraksjonsleder i helse og sosialutvalget, Aps Frøydis Wroldsen, ser rødt når hun skal kommentere forslaget.
– Dette er fullstendig idioti. Trygghetsalarmen bidrar jo til at folk kan bli boende lenger hjemme. Det er en uttalt politisk målsetting å få folk til å bo lengst mulig hjemme fremfor å sende dem på en institusjon.
Nettopp det bidrar trygghetsalarmen i stor grad til. Uten trygghetsalarm vil et betydelig antall eldre måtte bryte opp og flytte tikl en institusjon. Denne alarmen gir også brukerne en form for trygghet de er opptatt av å ha.
Rent økonomisk burde dette være et enkelt regnestykke. Jeg er overbevist om at det blir dyrere for kommunen å fjerne denne tjenesten enn å beholde den, sier Wroldsen.
– Vi politikere må ikke være så korttenkte at vi går inn for dette forslaget. Det er godt å se at rådmannen har evnen til å se tegningen.
Det overrasker meg ikke at han vender tommelen ned for dette forslaget. Til syvende og sist tror jeg også at politikerne gjør det samme. Noe annet vil være en skandale.
Vi skal også husken på at Brukerombudet er helt på linje med rådmannen sier, Frøydis Wroldsen.
Dugnad for balanse
Forslaget om å fjerne trygghetsalarmene som kommunal tjeneste kom opp i forbindelse med dugnad for balanse. Kommunal trygghetsalarm er en ikke lovpålagt tjeneste.
Fredrikstad kommune har likevel bestemt at dette er en kommunal tjeneste som innbyggerne kan søke på. Det er utarbeidet kommunale kriterier for tildeling og det er bestemt at den som søker skal få svar i form av enkeltvedtak.
Kommunen har 450 alarmer til disposisjon. Når det ikke er ledig alarm gis det avslag. Den enkelte åpen omsorg virksomhet saksbehandler søknader, fatter vedtak og tildeler trygghetsalarm.
Brukerne betaler en årspris fra 1224 kroner til 2829, beregnet etter husstandens inntekt. Blir brukerne presset over på det private markedet vil prisen ligge på noe i underkant av 6000 kroner.
Gir neppe innsparingseffekter
Åpen omsorg virksomhetene mener at de ikke vil ha innsparingseffekt av å legge ned den kommunale trygghetsalarm tjenesten hva gjelder årsverk.
Besparelsen ligger i investeringsbehovet som er på 868.000 kroner de påfølgende årene fordi det er behov for å skifte ut gamle alarmer.
– Jeg er ikke i tvil om at det beholde denne ordningen på kommunale hender er det mest lønnsomme og den beste løsningen for brukerne.
Jeg vil bli svært overrasket dersom andre kommer til en annen konklusjon. Da bør de ta en prat me både rådmann og brukerombudet, avslutter Frøydis Wroldsen.