To år etter at Jarle Sundelin og hans samboer flyttet fra Oslo til Raadhusgaten 17 i Gamlebyen er ladeutfordringene fortsatt de samme. For snaut ett år siden søkte han om montering av hjemmelader.
[ Jarle (69) mener kommunen går mot strømmen ]
– Jeg ga vel egentlig opp
Etter flere purringer kom det korte avslaget fra Fredrikstad kommune, med henvisning til følgende: «Etter forskriftene kan man ikke legge ledning på fortau, og biler kan ikke lades i offentlig gate.»
Sundelin mener selv han hadde en gjennomarbeidet søknad – hvor han både hadde tenkt på hvordan ladeboksen kan skjules i portrommet i en verneverdig bydel, og i tillegg ha en industriell beskyttelse over kabelen når bilen lades.
Samboerparet i Gamlebyen hadde to elbiler, helt til for noen uker siden.
– Jeg ga vel egentlig opp, og solgte nylig den ene elbilen. Nå har jeg kjøpt en dieseldrevet bil og går motstrøms, medgir Jarle Sundelin, som fortsetter å lade sin ene elbil i egen strømkontakt.
Selv om Sundelin nå har valgt å kjøpe en fossilt drevet flerbruksbil var egentlig planen å anskaffe en ny elbil. Men trøbbelet med hjemmelading på to elbiler lot seg ikke kombinere i Gamlebyen. Likevel har han fortsatt et håp om sikker lading av samboerparets ene elbil hjemme i Raadhusgaten.
– Nå har vi i alle fall én bil som alltid er kjørbar og trenger ikke bekymre oss for rekkeviddeangst på grunn av mangel på lademuligheter hjemme, avslutter Jarle Sundelin.
– Jeg var «litt høy og mørk»
Umiddelbart etter at Dagsavisen Demokraten publiserte saken om Sundelin som fikk avslag på montering av hjemmelader i Gamlebyen, var MDG-politiker Erik Skauen lynrask på ballen. Dette sa han i slutten av april:
– Hva har skjedd i denne saken, Erik Skauen?
– Vel, jeg skal være den første til å innrømme at jeg var «litt høy og mørk». Men når det er sagt, jeg har jobbet mye med problemstillingen rundt lading for elbileiere i Gamlebyen, svarer Skauen, og fortsetter:
– Ergo er vi ikke i mål, men vi har et arbeid i gang. Tidligere i år fikk vi vedtatt i Kultur og miljøutvalget følgende: «Kommunedirektøren bes vurdere å etablere midlertidige ladeløsninger på egnede arealer, med mål om at disse er operative sommeren 2021. Administrasjonen gis fullmakt til å disponere klimafondet til dette formålet.» Dessverre ble det for kort tid til å etablere midlertidige ladestolper i Gamlebyen, slik jeg foreslo.
I bystyrets møte i juni ble følgende vedtak fattet: «Kommunedirektøren bes utrede hvordan Fredrikstad kommune kan legge til rette for elbillading for beboere som ikke har biloppstillingsplass på egen grunn.»
– I etterkant av disse vedtakene har det blitt jobbet administrativt og politisk for å finne både midlertidige og permanente løsninger på ladeutfordringene, sier Erik Skauen (MDG).
[ Debatt: Fredrikstad må få på plass flere elbilladere ]
Ladelag i Gamlebyen
– Jarle Sundelin ventet lenge på svar rundt montering av hjemmelader. Andre beboere i Gamlebyen med elbil har ikke tilgang til ladestolper innenfor vollene. Hva skjer framover?
– Jeg har nå fått kjennskap til at kommunedirektøren jobber med å få på plass en tilskuddsordning for ladestasjonsetableringer og ladefellesskap – finansiert over kommunens klimafond. Denne saken kommer til behandling tidlig høst. I Gamlebyen er det dialog mellom kommunen, gårdeierforeningen og Forsvarsbygg – målet er å etablere et «ladelag» som skal sikre tilgang til lading for alle beboere i Festningsbyen, svarer Skauen (MDG).
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/M3CGCL35MBBO3CJBA65W35KEE4.jpg)
– Innen relativt kort tid tror jeg det har kommet på plass gode løsninger for elbileierne i Gamlebyen.
Enn så lenge henvises elbileiere i Gamlebyen til parkeringsplassen ved Heibergskrysset. Her er det to ladestolper i drift. Flere stolper er allerede på plass, forteller Miljøpartiets Erik Skauen:
– Jeg regner med at de nye ladestolpene snart er i drift. Etter å ha lest Dagsavisen Demokratens sak om det mange elbileiere oppfatter som kompliserte regler for lading på Kongsten, har jeg en klar oppfordring: Fredrikstad kommune må ta ansvar, slik at lading kan skje enkelt! Skal vi oppnå målet om utslippsfri persontrafikk innen 2030, kan ikke trøblete elbillading være hindringen.
[ Kompliserte regler for elbillading på Kongsten ]