I halvannet år har Jarle Sundelin og hans samboer bodd i Raadhusgaten 17 i Gamlebyen. Etter å ha flyttet fra Nordstrand i Oslo og til Gamlebyen i Fredrikstad tenkte han tiden var inne for montering av en hjemmelader til bilen, og søknad om plassering av boksen ble sendt til Fredrikstad kommune.
– Det gikk trekvart år og flere purringer før jeg fikk svar, hevder den tidligere ungdomsskolerektoren.
[ Fra 1. juli blir det lagt til rette for lading av elbil i alle nye bygg ]
– Må legges til rette for oss som bor her
Bakgrunnen for kommunens avslag er Sundelins behov for å strekke ladekabelen ut av portrommet når den er i bruk. Nå henter han strømmen fra en stikkontakt i portrommet. Planen er å kjøpe en ladebokspakke fra en strømleverandør, for deretter å dekke den svarte boksen til slik at den passer inn i Gamlebyens miljø.
– Jeg tror ikke kommunen behandlet eller «tok stilling» til søknaden. Svaret var i alle fall kort og henviste kun til følgende: «Etter forskriftene kan man ikke legge ledning på fortau, og biler kan ikke lades i offentlig gate», forteller Sundelin til Dagsavisen Demokraten.
I tillegg til å forklare hvordan ladeboksen kan skjules i en verneverdig bydel, foreslår også elbileieren i Gamlebyen å ha en type industriell beskyttelse over kabelen.
– Dette for å unngå at noen snubler, og man enkelt kan trille barnevogner og sykler over kabelen når den er i bruk på kvelds- og nattetid, sier Sundelin, og legger til:
– Etter hva jeg forstår ønsker man at Gamlebyen skal være en levende bydel. Da må også forholdene legges til rette for oss som bor her. En verneverdig bydel i en grønn kommune burde gitt større fokus på miljøvennlige alternativer som for eksempel økt bruk av elbiler.
[ – Det er vanskelig for oss å tenke på et annet sted å bo enn i Gamlebyen ]
Selger elbilen?
Den tidligere Oslobeboeren lovpriser pensjonisttilværelsen i Gamlebyens unike atmosfære. Bortsett fra forholdene for elbileiere.
– Flere og flere kjøper elbil. Både for oss fastboende, men også for tilreisende, er det eneste tilbudet med lading nå to stolper på parkeringsplassen ved krysset Gamlebyveien – Torsnesveien. Jeg ser også at bensinstasjonen Circle K monterer ladere, men lading på offentlige stolper medfører selvfølgelig en helt annen pris enn å lade privat. Blir det ikke en løsning på ladeutfordringene mine kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe en bil med fossilt drivstoff, avslutter Jarle Sundelin, som nylig har investert i familiens elbil nummer II.
[ Foreningen Gamle Fredrikstad: – Trist at man ikke evner å holde Gamlebyen ved like ]
Dropper gebyrer
Parkeringssjef i Fredrikstad kommune, Frode Samuelsen, forteller at etaten hans i liten grad vil «henge» seg opp i ladekabler på fortauet. Og utsteder heller ikke gebyrer.
– Ser vi slike ladeløsninger vil vi likevel rapportere bruken til Virksomhet vei i Fredrikstad kommune.
– Er det en økende utfordring?
– Ja, dette er det mange henvendelser på, både i Gamlebyen og i boligsonene rundt sentrum som Apenes og Holmen, avslutter parkeringssjefen.
– Bruk offentlige ladeplasser
Etatssjef for Bydrift i Fredrikstad kommune, Tor Gustav Hovland, forteller at kommunen ikke får mange lignende søknader som Jarle Sundelin har sendt inn.
– Hva er ditt råd til Gamlebyen-beboer Sundelin som ikke har mulighet til å få bilen inn i eget portrom?
– Elektrisk Kabel over fortau er ikke tillatt, jf. Lov om vegar (Veglova) § 32. Dette har blant annet med brannsikkerhet å gjøre, og er spesielt viktig med hensyn til trehusbebyggelsen. Nærmeste ladestasjon finnes i Heibergskrysset rett utenfor Gamlebyen. Hurtigladestasjoner finnes på Torp eller i sentrum, svarer etatssjef Hovland.
[ Gårdeier i Gamlebyen har ventet i seks år på godkjenning ]
– I Gamlebyen er det ingen elbilladere, planlegges dette?
– Ikke per i dag.
– Parkeringssjef Frode Samuelsen opplever at etaten ser flere og flere som strekker ladekabel ut i gata. Han nevner i tillegg til Gamlebyen også Holmen og Apenesfjellet. Hvilke løsninger jobber kommunen med for elbileiere som ikke kan parkere på egen grunn?
– Vi henviser til offentlige ladeplasser, avslutter Tor Hovland, etatssjef for Bydrift i Fredrikstad kommune.
[ Gamlebyens modelljernbanegründer: – Toget blir som et smykke ]