Kommentar

Et elspark bak til Hareide

Knut Arild Hareide (KrF) er på felgen. Og mens vi venter på at han skal blåse seg opp, fortsetter hundrevis av nordmenn å gå på smeller.

Oslo i sommer med elsparkesykler over alt. Blir det nok en sommer uten regler? Foto: Vidar Ruud/NTB
Publisert Sist oppdatert

Vi vil, vi vil, men vi får ikke til. Alle vil ha regler for elsparkesykkel, så hvor blir de av?

Elsparkesykkelbruken er i praksis uregulert og dette har skapt en for dårlig brukerkultur. Det er ingen aldersgrense, det er vanlig å kjøre i fylla, de parkeres over alt, og det er ikke et uvanlig syn å se flere på samme sykkel. Etter to år med urbant kaos, venter vi fortsatt på samferdselsministeren.

Det må være pinlig for Knut Arild Hareide å bli avslørt som så lite handlekraftig.

Les også:Én person til sykehus etter elsparkesykkelbrann i Oslo-bygg

For det er sjelden at det er så stor enighet i kongeriket som om at elsparkesyklene Frp åpnet for i 2018, er blitt et stort byproblem. Alle innser at elsparkesyklene må gis lovlige rammer som hindrer at folk i tusentall hvert år skader seg alvorlig.

Legevakta i Oslo har behandla 729 skader etter ulykker med elsparkesykler fra april til august i år, melder NRK. Mange får stygge hodeskader og varige men som krever rehabilitering. Halvparten av skadene skjer etter klokka 22.00. Da det gjerne er alkohol med i bildet.

Ingen vil heller ha en situasjon der stier og fortau sperres av vilkårlig parkerte elsparkesykler.

Det ønskes tiltak. Hele det politiske spekteret har støttet reguleringer. Selv Frp. Våre største byer, Oslo, Bergen og Trondheim har alle ropt ut sin frustrasjon, og flere har sågar prøvd å gå rettens vei, uten hell.

Domstolen må som kjent ha lover å forholde seg til. Lover er det stortingspolitikerne som står for. Folk flest er bekymra og oppgitt over tohjulingene. Selv bransjen, aktørene som tilbyr elsparkesykler, ønsker seg reguleringer.

«Vi forstår at folk er frustrerte. Verken byens innbyggere, medtrafikanter eller aktørene er tjent med situasjonen slik den er nå. Det må tiltak til for å få orden», sa Christina Moe Gjerde, sjef for Voi, til Dagens Næringsliv i august.

Hun peker på byråd og regjering. Det er Hareide hun peker på.

Vi er altså skjønt enige om at det må regler og orden til, så da er det mildt sagt gåtefullt at Hareides departement likevel ikke evner å komme opp med noe som helst.

Til NRK sier han at det kommer et regelverk som er tydeligere og strengere, og at han er veldig utålmodig. Han håper i løpet av 2021. Det er komplisert og vanskelig, sier han.

Hareides «veldig utålmodig» står ikke til troende. Hva er det som tar sånn tid?

Vi skjønner prosessen. Nye lover skal tenkes gjennom, de skal på høring, alle skal lyttes til. Statsråden sier til NRK at han nå venter på Statens vegvesen som skal komme opp med et forslag til regelverk.

Det er for passivt når alle partene er enige om at det trengs regler og at det haster. Hvor «komplisert og vanskelig» kan det egentlig være?

Kaoset har vedvart gjennom 2019 og 2020. De elektriske sparkesyklene har vært gjennom sin andre sommersesong. I Oslo aleine er det nå 13.000 av dem. En vintersesong på mørke, glatte gater og sleipt løv står for tur.

Antallet skader har bare økt i takt med antall sykler og brukere. Syklene er kjempepopulære, og vi som samfunn skal slett ikke frykte dem: De løser en stor logistisk utfordring i enhver storby. For hvordan få folk fra togstasjon og busstopp til jobb og skole? Her er elsparkesyklene geniale.

De er løsninga på et stort problem. De siste par årene er det gjennomført mange millioner turer på elsparkesyklene. Og de fleste av dem på ettermiddagene. De fyller en viktig funksjon og er ikke bare leketøy for ungdom og transport mellom bar A og bar B.

Forbud er derfor galt.

Men på hvilke andre samfunnsområder ville man akseptert at «lovløshet» som har livsfarlige konsekvenser og store kostnader, bare får fortsette? Hva var det regjeringa tenkte på når de deregulerte i 2018, at det sikkert skulle gå seg til? Frp presset det gjennom. I ettertid ser det ut som en lite ansvarlig politikk. Dårlig forberedt, på svakt beslutningsgrunnlag og med folk flest som prøvekaniner.

2018. 2019. 2020. Hareide håper på regler i 2021. I mellomtida skal hundrevis til skade seg stygt i tenner, i ansikt og hode. Armer og kragebein skal brekkes. Det er rett og slett for dårlig.

Powered by Labrador CMS