
Debatt
Arbeidet med felles digitale rammer er godt i gang
Vi håper nye verktøy vil gjøre det enklere å ta gode, trygge og pedagogisk funderte valg i klasserommet.
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Gode digitale læremidler er avgjørende for elevers læring, motivasjon og mestring. Et mangfold av slike ressurser gir lærerne handlingsrom og muligheter for tilpasset opplæring.

Samtidig er det krevende å vurdere hvilke digitale verktøy som er trygge og egnet.
I et debattinnlegg i Dagsavisen 6. juni peker forskere ved Universitetet i Agder på behovet for felles digitale rammer i skolen. De viser blant annet til en ny rapport fra Datatilsynet, som avdekker mangler i skolers vurdering av digitale læringsverktøy.
Vi i Utdanningsdirektoratet deler denne bekymringen: Mange skoleeiere og skoler mangler kompetanse og kapasitet til å gjøre nødvendige vurderinger i et uoversiktlig marked.
Skolen har et særlig ansvar for å ivareta barn og unges rettigheter, blant annet ved å unngå bruk av apper som samler inn og videreformidler personopplysninger. Alle læremidler skal vurderes på forhånd, men dette er krevende i en travel skolehverdag.
Kravene til informasjonssikkerhet, personvern og universell utforming har blitt tydeligere de siste årene. Dette har skapt behov for å profesjonalisere bruken og forvaltningen av digitale løsninger.
Mange kommuner har gode rutiner, men som Datatilsynets rapport viser, møter særlig mindre kommuner store utfordringer.
Derfor er vi glade for å kunne fortelle at arbeidet med felles digitale rammer er godt i gang. Siden 2022 har Utdanningsdirektoratet levert veiledning til kommunene for å vurdere kvaliteten i læremidler.
I mai lanserte Sikt, i samarbeid med oss, første versjon av en nasjonal læremiddelkatalog. Den gir oversikt over digitale læremidler og læringsressurser og skal videreutvikles med mer innhold og funksjonalitet.
Alle læremidler skal vurderes på forhånd.
Målet er på sikt å kunne tilby en nøytral og oppdatert oversikt over læremidler, deres egenskaper og i hvilken grad de oppfyller pedagogiske, juridiske og tekniske krav.
Dette skal gjøre det enklere for skoleeiere og lærere å ta informerte valg og sikre regelverksetterlevelse.
Vi har også sendt anbefalinger til Kunnskapsdepartementet om en nasjonal støttetjeneste for vurdering av personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming. Tjenesten skal hjelpe kommunene med vurderinger av læremidler. Hvordan denne tjenesten skal organiseres, vil bli avklart i nær fremtid.
En offentlig forvaltet tjenestekatalog og støttetjeneste vil forenkle anskaffelser, styrke kvalitetssikringen og gi lærere større innflytelse over valg av læremidler. Det vil også styrke skoleeiernes kompetanse, slik at de kan gjøre selvstendige vurderinger.
For å sikre at elever får tilgang til gode digitale læremidler og at lærerne har nødvendig kompetanse i tråd med rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK), er samarbeid avgjørende.
Skoleeiere, skoleledere, lærere, utdanningssektoren, lærerutdanningene og vi som nasjonal myndighet må alle bidra.
I Utdanningsdirektoratet jobber vi kontinuerlig med å utvikle ressurser og verktøy som kan støtte lærere og skoleeiere i dette arbeidet. Blant annet tilbyr vi kunnskapsbaserte råd, kompetansepakker og annen støtte basert på forskning og innsikt, som oppdateres jevnlig og utvikles i samarbeid med fagmiljøer.
Vi håper at de nye verktøyene vil gjøre det enklere å ta gode, trygge og pedagogisk funderte valg i klasserommet, til beste for både elever og lærere.