Økonomi

Dyrt drivstoff - slik sparer du tusenlapper

Spesielt én kjørestil forbruker store mengder drivstoff. – Legger du om kjørestilen, kan du halvere drivstoffkostnaden, sier Joachim Johannessen hos Pers trafikkskole.


Joachim Johannessen er fagansvarlig ved Pers trafikkskole i Fredrikstad. Han sier at kjøreskolen har blitt påvirket av de økte drivstoff- og strømkostnadene det siste året.

– Ja, det merker vi godt. Vi har blitt påvirket i en slik grad at vi har måttet legge på timeprisen, så det går dessverre ut over elevene. Når strøm og drivstoff øker i pris, går matvareprisene opp. Og det er det samme med oss, da blir det dyrere å ta kjøretimer også.

Han sier at kjøreskolen alltid har hatt fokus på økonomisk bilkjøring, og at det er en stor del av dagens kjøreopplæring.

– Jeg vet ikke om jeg kan si at vi har hatt mer fokus på det nå, for det har vi hele tiden gjennom læreplanen vi er pliktet til å følge. Økonomisk og miljøvennlig kjøring er med i alle modulene, men vi ser at det er noe av det siste man får på plass.

Noen har til og med klart å komme helt ned på 0,4. Vi kjører en bil som godt kan bruke 0,8 liter på mila hvis man kjører uøkonomisk.

—  Joachim Johannessen, fagansvarlig Pers trafikkskole
Joachim Johannessen er fagansvarlig ved Pers trafikkskole.

Kan halvere drivstoffutgiften

Det er sjåfører som har en brå og aggressiv kjørestil, som har mest å tjene på å legge om kjørevanene sine: Den mest effektive metoden for å kutte kraftig i på drivstofforbruket, er å anta en defensiv kjørestil der du planlegger kjøringen godt og i størst mulig grad unngår å måtte stoppe helt opp.

– Det høres kanskje ut som klisjé, men det er det som fungerer. En sjåfør som har et forbruk på 0,8 eller 0,9 på mila i en ordinær familiebil, kan nærmest halvere drivstoffbruken dersom han legger om kjørestilen til å se langt fram og planlegge deretter, og utnytte terrenget.

– Hva legger du i å utnytte terrenget?

– Nye biler med manuelt gir bruker ikke drivstoff når du slipper gassen. I nedoverbakke bør du derfor rulle mest mulig, men aldri rulle med clutchen inne – da får du ikke drivstoffkutt. På automat kommer du ikke helt ned i null, men tilnærmet lik. i I oppoverbakke bør du prøve å møte terrenget med litt gass på, og akkurat så mye at du kan lette på gassen over kulen.

Kjørelæreren forteller om hvordan hans beste elever klarer å komme ned i 0,5 liter på mila.

– Noen har til og med klart å komme helt ned på 0,4. Vi kjører en Ford Focus dieselbil fra 2020 med automat, en bil som godt kan bruke 0,8 liter på mila hvis man kjører uøkonomisk.

Dette stjeler mest drivstoff

Spesielt én kjørestil stjeler drivstoff.

– Gass, brems, gass. Uten tvil, mener Johannessen.

Det er Marianne Søhagen, som er seniorrådgiver i trafikksikkerhet hos Norges Automobil-Forbund (NAF), er enig med Johannessen.

– Nøkkelen til å kjøre økonomisk er god planlegging i trafikken, slik at du unngår unødig start og stopp. At du planlegger inn mot kryss og situasjoner. Det er et fellestrekk for alle biler, uavhengig av drivlinje, som forbruker energi. Skal du spare energien, må du slippe gassen i god tid og bruke energien til å trille bortover. Elbilen vil bruke denne energien til å regenerere. Ved å slippe gassen vil det gi deg bedre tid til å observere og vurdere situasjoner. Kanskje du kan unngå å stoppe, kanskje trafikklyset har endret seg eller fotgjengeren har krysset veien, slik at det er klart og du kan fortsette, sier hun.

I tillegg til at du som sjåfør påvirker hvor mye drivstoff bilen din bruker, er det også tekniske forutsetninger man kan være klar over.

– Det er klart at riktig dekktrykk har mye å si, og det lønner seg å ta av takboksen for å få mindre luftmotstand, sier Søhagen, som mener det er to sider av energisparing – den menneskelige og den tekniske.

Johannessen mener også at mange kan lære mye av å begynne å bruke hjelpemidler for å vurdere sin egen kjøring.

– Du kan for eksempel begynne å bruke måleren din aktivt, som viser hvor mye drivstoff du forbruker. På nyere biler finnes det også miljøveileder som man kan ta aktivt i bruk for å lære seg å kjøre mer økonomisk, sier han.

Søhagen sier at hun har merket en endring i folks bevissthet over drivstofforbruket, etter at prisene har blitt så høye. Hun tror det er fullt mulig å drastisk redusere drivstoffutgiftene sine ved å legge om kjørestilen.

– Absolutt. Vi har blant annet bedriftskurs, og der er det mange som får seg noen aha-opplevelser. Mange av sjåførene er selvstendig næringsdrivende og er blitt veldig økonomiske på kjøringen sin når de ser hvor mye unødvendig drivstoff som forbrukes ved å ha en start-stopp-kjørestil, hoppe inn i små luker, og akselerere kraftig.

Man sparer tid på å ha en defensiv kjørestil. Dessuten kommer man mye sjeldnere i situasjoner som utløser egenandel på forsikringen.

—  Marianne Søhagen, seniorrådgiver i NAF

Sparer slitedeler og tid

Å kjøre defensivt tar lengre tid tror du kanskje? Da tror du feil, ifølge Søhagen.

– Det viser seg tvert imot at man sparer tid på å ha en defensiv kjørestil. Å senke farten inn mot kryss eller andre hindringer og gli gjennom uhindret, tar kortere tid enn å måtte stoppe helt opp og starte på nytt, sier hun.

– Dessuten kommer man mye sjeldnere i situasjoner som utløser egenandel på forsikringen. Å planlegge dårlig og stoppe unødvendig er en av de tingene som stjeler mest drivstoff. Men utover det, så mister man helt flyten, man havner bakpå, og andre bilister sliter med å lese deg fordi du hele tiden er på etterskudd. Dette utløser også gjerne store farsendringer som lett gjør at man får noen i rumpa.

Aggressiv eller en såkalt start-stopp-kjørestil, forbruker ikke bare mer drivstoff. Det forbruker også slitedeler.

– Kjører du uten de store fartsendringene, sliter det mindre på filter, klosser, skiver, ja, alle slitasjedelen. Så det er økonomisk vinning der også, sier Søhagen.

Johannessen sier at det også kan lønne seg å finne bilens idealfart.

– De fleste biler har en idealfart rundt 80 kilometer i timen, eller der omkring. Bruker du måleren i bilen aktivt, kan du finne din bils idealfart.

– Men det er ikke særlig lurt å ligge i 80 hele veien på E6?

– Nei, her må man gjøre noen avveininger. De elevene jeg snakket om i sted, kjører fra Fredrikstad langs 110-en til Råde og ut på E6 i 110-sonen. Likevel klarer de å kjøre økonomisk, blant annet ved å passe på akselerasjonen. Hvis man ikke har mye trafikk bak seg, er det ikke sikkert man må akselerere så hardt. Når man ser på forbruk mellom bykjøring og landevei, er forbruket omtrent tredoblet i byen mot landeveien. Så jeg skjønner politikere som ønsker bilkjøring ut av bykjernen, som tror den gjengse fossilbilkjører har noe å lære av den elektriske generasjonen.

– Med tanke på kjørestil, tror jeg de med elbil tenker mye mer over det. Mange av dem har skjønt det, sier han.

Søhagen hos NAF mener at dagens kjøreopplæring har et veldig godt fokus på økonomisk bilkjøring.

– Det er et stort tema i kjøreopplæringen, så det er lagt veldig vekt på, ja. Nå som vi går over til en elektrisk bilpark, blir vi mer bevisst bruken, sier hun.

Kjører du fossilbil, er det ett triks hun vil peke på for å lære seg å kjøre mer økonomisk.

– Du må bruke kjørecomputer og måle eget drivstofforbruk. Det er den beste måten å se det på.

Å planlegge dårlig og stoppe unødvendig er en av de tingene som stjeler mest drivstoff

—  Marianne Søhagen, seniorrådgiver NAF
Bensinpriser Drivstoffpriser Bensin Diesel Trafikk

Dette kan du spare

Når drivstoffprisene er lave, er differansen på uøkonomisk kjøring og økonomisk kjøring relativt liten og oppleves ikke hardt på lommeboka. Når prisene øker til dagens nivå, kan derimot kjørestilen være utslagsgivende for om en får endene til å møtes.

En sjåfør med en aggressiv kjørestil, eller som ikke planlegger langt nok fram slik at det blir mye gass-brems-gass, ligger snittforbruket på i underkant av 1 liter på mila.

Si du bruker 4000 kroner i måneden på drivstoff, og pris per liter er 22 kroner. Da får du kjørt 181,8 mil per måned, hvis du bruker 1 liter per mil. Kan du komme ned i 0,8 liter per mil øker kjørelengden til 227,25 mil, og får du presset forbruket per mil ned til 0,6 liter per mil, kan du kjøre hele 303 mil for 4000 kroner. Du har altså «tjent» 118,2 mil.

Dersom du ikke øker kjørelengden, sparer du rundt 2600 kroner per måned, eller 31 200 kroner per år. Regnestykket forutsetter at bensinprisen holder seg rundt 22 kroner, selvsagt.

---

Slik kjører du økonomisk

  • Bruk bremsen minst mulig
  • Unngå rask akselerasjon
  • Start / stopp forbruker langt mer drivstoff enn start fra for eksempel 10 km/t
  • Bruk terrenget aktivt; nye biler bruker ikke drivstoff om du slipper gassen og ruller
  • Finn bilens idealfart. Hos de fleste biler er dette rundt 80 - 88 km/t
  • Pass på å ha riktig dekktrykk, og fjern unødig luftmotstand som takboks mv.

Kilder: NAF, Pers trafikkskole

---






Nyeste fra Dagsavisen.no: