– Vi er en region som er vant med gode internasjonale relasjoner. Det har vi hatt siden vikingtiden. Vi dro rett ut. Det skal vi fortsette med, sa Sola-ordfører Ole Ueland (H) da administrerende direktør i SAS Group, Rickard Gustafson, var på besøk på Stavanger lufthavn Sola for å få innspill.
LES OGSÅ: SAS åpner ny rute fra Sola
Beskjeden fra politikere og næringslivet er klar: Flere direkteruter ut i Europa, til de store hubene. Gardermoen er en omvei. Styrk mulighetene for å i stedet reise via London eller København, var beskjeden da det åpnet for spørsmål fra salen.
– Jeg kan ikke si nok ganger hvor viktig London-ruten er for oss. Vi sender folk til Rio de Janeiro, Houston, vest og øst i Canada, Vest-Afrika og Sør-Amerika. Vi får ikke samme tilgang fra Gardermoen eller København. Vi har et kjempeproblem dersom London-tilgangen svekkes, sa Joakim Grude, travel manager i Statoil fra salen.
– Jeg vet at London er kjempeviktig. Jeg ønsker ikke å forandre på tilbudet. Men, det som avgjør er etterspørselen, svarte SAS-sjefen.
Gustafson forstår ønsket om flere direkteruter, men sa:
– Vi forsøker å legge til rette så godt vi kan, men det bor ikke seks millioner mennesker i Stavanger-regionen.
Storsatsing kommer
Sommeren neste år flyr SAS fra Sola til Pula, Kroatia. Gustafson kan ikke love mer, men forteller at Stavanger er med i en kommende SAS-satsing hvor det skal investeres mellom 2 og 3 milliarder dollar. Samtidig skal det effektiviseres med tre milliarder svenske kroner.
– Vi har en ambisjon om en storsatsing de nærmeste årene. Jeg er på Sola for å ha en dialog med politikere, næringslivet og andre for å høre hvordan framtiden og etterspørselen ser ut, sier Gustafson til RA.
– Situasjonen har vært vanskelig her, men SAS har for det meste opprettholdt frekvensen på rutene. Vi har tro på regionen sett i et langsiktig perspektiv.
Gustafson setter pris på tydelige innspill fra Stavanger.
– SAS bygger nå en langsiktig plan. Flyr dere, så skal vi fly dere. Det lover jeg, sier Gustafson.
LES OGSÅ: Stillingen som skal skaffe flere flyruter til Sola er nesten finansiert
Forventet mer?
Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen hadde ikke forventet flere nye ruter under møtet.
– Nei. Det positive er at Gustafson tar seg tid til å besøke oss for å ha en dialog om hva ønskene fra denne regionen er, sier Lorentzen.
Heller ikke Næringsforenings-direktør Harald Minge forventet mer.
– Vi er opptatt av at SAS forstår utfordringene til denne regionen. Det er viktig at de ikke legger ned ruter. London er utsatt. Jeg håper SAS ønsker å være tidlig ute med flyruter dit næringslivet vil, sier Minge til RA.
LES OGSÅ: Dette vil Sola ha tilbake
SAS-sjefen snakket mye om at Gardermoen blir en enda mer viktigere transferhub, og at folk må regne med å reise via Oslo.
– Vi må innse sentraliseringen i verden. Avinor konkurrerer med København go Stockholm. Det er delvis vår interesse å ha en sterk hovedstadsflyplass, selv om det er ugunstig å fly via Oslo, mener Minge.
LES OGSÅ: Om et halvt år letter Norges første elfly fra Sola
Norwegian: – London er stabil
Oljekrisen påvirker ikke Norwegians direkterute til London fra Sola.
Av konkurransehensyn oppgir ikke Norwegian kabinfaktor på enkeltruter.
– Men etterspørselen på ruta mellom Stavanger og London er stabilt god selv etter at vi økte antall avganger fra i sommer. Vi kan ikke se at oljekrisen har påvirket etterspørselen på, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.
Han påpeker at det ikke bare er nordmenn som benytter seg av ruten, men også briter som enten er på jobbreise eller ønsker å opplever Stavanger-regionen.
Norwegian flyr til Gatwick, mens SAS flyr til Heathrow.
København er en annen viktig hub for reisende fra Sola, som Norwegian flyr til.
– København er kun en sesongrute som tilbys om sommeren fra Sola. Etterspørselen her er tilfredsstillende, sier Sandaker-Nielsen.
LES OGSÅ: Lufthansa: – Har ikke Stavanger-planer
Trafikken endelig opp
I høst gikk utenlandstrafikken på Sola fra minus til pluss.
– Den siste måneden har vi pluss på passasjerer på både innland og utland, sa lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen under møtet med SAS-sjef Rickard Gustafson i går.
Etter å ha hatt en vekst i utenlandstrafikken på 47 prosent i årene like før oljekrisen i 2014, falt utenlandstrafikken med 27 prosent.
– Det er mye. Vi hadde kraftige utfordringer i 2016. I midten av 2016 flatet det ut. Nå er nedgangen bak oss. 2018 blir et spennende år, sier Lorentzen.
LES OGSÅ: Usikker på om både Bergen og Stavanger trenger hver sin store flyplass