Nyheter

Dette vil Sola ha tilbake

Avinor og næringslivet har begynt å kartlegge hvilke flyruter som er viktigst å få til Sola. Frankfurt topper allerede ønskelisten på 12 byer, men listen skal spisses for å legge trøkket på de viktigste reisemålene.

Fredag skrev RA om Wizz Air som flyr direkte fra Stavanger til Budapest to ganger i uken fra 15. mars 2018. Det er gledelige nyheter for Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen, som denne uken fikk nyheten om at British Airways legger ned London-ruten fra Stavanger i oktober. SAS og Norwegian flyr fortsatt direkte til London.

LES OGSÅ: Ny direkterute fra Stavanger

25 prosent nedgang

Fra januar 2014 til januar 2016 har utenlandstrafikken på Sola gått ned 25 prosent. Én av fire passasjerer har forsvunnet, ifølge Næringsforeningens magasin Rosenkilden. Rutetilbudet har blitt svekket. De viktigste rutene som er blitt borte er Frankfurt, Paris og Houston.

Samtidig har Avinor og næringslivet en ønskeliste over destinasjoner:

** Frankfurt

** Brussel

** Roma

** Milano

** Dublin

** Istanbul

** Göteborg

** Wien

** Madrid

** Köln

** Edinburgh

** München

Ifølge direktør i Næringsforeningen, Harald Minge og leder for Ruteutviklingsforumet, Ola Saua Førland i Greater Stavanger, er det absolutt viktigst å få på plass Frankfurt i Tyskland.

– Frankfurt er den viktigste å få på plass igjen, og det tror jeg vil skje. De store hubbene for å komme ut i verden er utrolig viktige. Samtidig er det viktig å kjempe for de viktige hubbene vi har, London, København og Amsterdam, sier Minge.

LES OGSÅ: OSL-imperialismen

– Vi må legge fram gode forrentingspotensial-presentasjoner for flyselskapene. Arbeidet med å spisse listen, kartlegge behovet, og vite hvor man skal legge inn trøkket på hvilke ruter, er allerede i gang, sier Saua Førland.

– Rutebildet blir todelt framover. Før var tyngden på forretningsreiser. Nå kommer også turisme tungt framover, sier Minge.

Lufthavnsjefen tror på flere

Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen forteller til RA at Avinor jobber kontinuerlig med å få nye ruter til Sola.

– For oss på Sola er det direkte utenlandsruter som er viktigst. Regionen vår begynner å bli attraktiv igjen. Flyselskapene følger med. Vi er i jevnlige samtaler med dem. Foreløpig kjenner jeg ikke til konkrete planer, men det tror jeg kan komme utover høsten, sier Lorentzen, som påpeker at det er viktig å jobbe med å opprettholde tilbudet som finnes.

– Vi jobber mye med å sikre det vi allerede har. Sola er i sterk konkurranse med andre destinasjoner i Europa. Det er viktig at folk bruker det tilbudet man har, ellers vil ikke ruter opprettholdes, eller nye ruter komme, sier lufthavnsjefen.

Glad for at flere vil dra rutelasset

Minge har kritisert kommuner, fylkeskommunen og politikere for å ikke være med og dra lasset for å sikre nye flyruter til Stavanger lufthavn, Sola.

– Vi var nest best på rutetilbud etter Oslo. Det er vi ikke lenger. I Hordaland og Sogn og Fjordane har man jobbet systematisk med å sikre eksisterende  og skaffe nye flyruter til Bergen. Det samme har man gjort i Trøndelag. Men her har vi sviktet, sier Minge.

Nå mener Minge at kommunene og fylkeskommunen har forstått alvoret.

– Mye har skjedd den siste måneden. Jeg får tilbakemeldinger på at kommunene og fylkeskommunen vil være med å bidra. Det er veldig positivt, sier Minge.

LES OGSÅ: Blant de mest punktlige flyplasser i verden

Saua Førland i Greater Stavanger har den samme oppfatningen.

– Mitt inntrykk er at flere ser behovet og viktigheten med et godt flyrutetilbud til regionen, sier Saua Førland, som legger til at Stavanger-regionen har fått «mye fly» gratis på grunn av høy reiseaktivitet og betalingsvilje i oljebransjen før nedgangstidene kom.

– Vi har trodd at vi har vært flinke på næringspolitikk når det gjelder flytrafikken, men vi ble avslørt. Det er nok oljeprisen som har styrt rutetilbudet til og fra Sola. Det må vi jevne ut, sier Minge.

Ruter direkte fra Sola – og rutene som forsvant

Stavanger lufthavn, Sola har i dag 30 direkteflyvninger til utlandet:

Aberdeen, Alicante, Amseterdam, Antalya, Barcelona, Berin, Billund, Dubrovnik, Esbjerg, Gdansk, Katowice, Kaunas, Krakow, København, London, Malaga, Manchester, Murcia, Newcastle, Nice, Palma, Praha, Pula, Reykjavik, Rioga, Split, Stockholm og Szczecin.

Viktigte ruter som har forsvunnet er Frankfurt, Paris og Houston. Newcastle forsvant en periode, men ble tatt opp av BMI Regional.

LES OGSÅ: Nå er det flyplassparkering på Forus

Mer fra Dagsavisen