Stavanger

Bekymringsfullt skolefravær i Stavanger skyter i været: - Svært høye tall

Alvorlig skolefravær i grunnskolen i Stavanger har økt fra 17 til 29 prosent de to siste skoleårene. Nå haster det å gjøre grep, mener skolefraværsekspert Trude Havik.

– Både 17 og 29 prosent er svært høye tall. Det er veldig bekymringsfulle tall. Pandemien forklarer noe, men dette forteller oss likevel at vi må gjøre noe nå. Nå som pandemien er nærmest over, er det spesielt viktig å ta grep, sier skolefraværsekspert og førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret på UiS, Trude Havik, til RA.

I den ferske rapporten, «Grunnskolens håndtering av bekymringsfullt skolefravær» gjennomført av Rogaland Revisjon, kommer det fram at bekymringsfullt skolefravær i grunnskolen i Stavanger har økt kraftig de to siste skoleårene, henholdsvis 17 prosent i 2020 og 29 prosent i 2021

Det er Stavanger kommune, ved Kontrollutvalget, som selv bestilte rapporten 11. januar 2021.

Hovedfunnene

Dette er hovedfunnene i rapporten:

  • Det har vært en kraftig økning i antall saker om bekymringsfullt skolefravær de to siste skoleårene.
  • Praksis for føring og gjennomgang av fravær er lite standardisert
  • Håndteringen av sakene blir ikke dokumentert på en tilfredsstillende måte.
  • Kommunen har en god del kompetanse på dette feltet, men utnyttelse av den samlede kompetansen kan bli bedre

Funnene viser også at det er betydelig flere saker på ungdomsskolen enn på barneskolen, men at økningen i antall saker er høyest på barneskolen, hele 32 prosent fra skoleåret 2019/2020 til 2020/2021. I spørreundersøkelsen oppgir halvparten av ungdomsskolene at utfordringene startet på barneskolen i over halvparten av sakene.

Alle de utvalgte skolene oppgir at bekymringsfullt skolefravær er et økende problem, men flere skoler er usikre på om det er en negativ utvikling eller om skolen nå er flinkere til å fange dem opp ettersom det er større bevisstgjøring rundt temaet.

Dette er alvorlig skolefravær

Det finnes mange ulike former for fravær. Bekymringsfullt skolefravær er langvarig fravær som kan eksempelvis skyldes kroniske sykdommer, fysiske eller psykiske plager, skulk, eller skolevegring.

Stavanger kommune har valgt å definere alvorlig skolefravær på følgende måte: «Fravær fra undervisningen og det sosiale fellesskapet i skolen, gyldig eller ugyldig, av et omfang/en hyppighet som medfører bekymring knyttet til elevens faglige utvikling, samt elevens sosiale tilhørighet og utvikling».

Skolefraværsekspert Havik sier det er vi store forskjeller på skolefravær.

– Man må skille mellom elevene som velger å ikke gå på skolen fordi de for eksempel ikke har øvd til prøven den dagen, og de som hver dag vegrer seg og er engstelige bare ved tanken om å gå på skolen – selv om de gjerne vil være på skolen, sier hun.

Tre hovedkonsekvenser

Høyt skolefravær kan påvirke eleven negativt. Havik sier det kan ha tre hovedkonsekvenser:

– Det kan gå utover det faglige. Man går glipp av mye. Det andre, som jeg mener er like alvorlig, er at man kan bli sosialt isolert. Man får mindre sosial trening fordi de ikke er sammen med sine medelever i skoletiden. De som sliter med skolevegring, sliter ofte også sosialt. Det tredje er angstproblematikk. Flere elever med skolevegring har mentale lidelser eller er mer sensitive for å få det. Angsten blir ikke borte av å sitte hjemme. Man må eksponeres for det man er redd for, forutsatt at skolen er et trygt sted, sier Havik.

– Alt dette kan gjøre det verre å komme tilbake til skolen, legger hun til.

Ett av tiltakene kommunen vil se på er å redusere antall dager med fravær før det utløses tiltak. I dag er det ti dager som gjelder.

– Jeg mener tiltak må skje første dag. Send en SMS eller ring foreldrene om hvorfor barnet ikke er på skolen dersom foreldrene ikke har meldt fra om fraværet. Det er forebyggende. Samtidig føler både barnet og foreldrene seg sett, sier Havik.

Vil ta grep

Rapporten ble bestilt av Kontrollutvalget, og rapporten ble behandlet i utvalget 21. februar.

– Skolevegring er en voksende utfordring. Derfor bestilte vi denne rapporten, for å få mer kunnskap om omfanget og tiltak vi kan gjøre. Det er spesielt bekymringsfullt at fraværet har økt så dramatisk de siste to årene, sier leder for Kontrollutvalget, Aleksander Stokkebø (H).

Aleksander Stokkebø

Stokkebø tror koronapandemien kan forklare noe av økningen og at pandemien nok har forsterket og forverret problemet. Jo lengre man har vært borte fra skolen, jo høyere blir ofte terskelen for å komme tilbake fysisk, mener Høyre-politikeren.

Et enstemmig Kontrollutvalg vedtok flere grep (se faktaboks). Saken skal endelig behandles i Kommunestyret.

I rapporten er det også kommentarer fra assisterende kommunedirektør i Stavanger, Gunn Claire Westad:

«Vi registrerer med stor bekymring at forekomsten av alvorlig skolefravær har økt markant de siste to årene, og også at kommunens rutiner for å håndtere disse sakene ikke er gode nok».

«Mange skoler gjør i dag et godt og omfattende arbeid med å forebygge og hindre alvorlig skolefravær, og mange andre instanser bidrar med sin støtte og kompetanse. Vi erkjenner likevel at vi ofte er for sent ute. Vi ser også at det er for store variasjoner mellom skolene.

---

Rapporten og vedtak:

  • Heter Grunnskolens håndtering av bekymringsfullt skolefravær.
  • Gjennomført av Rogaland Revisjon, etter bestilling av Stavanger kommune ved Kontrollutvalget 11. januar 2021.
  • Formålet med rapporten er å vurdere hvordan grunnskolen forebygger og håndterer skoletilbudet for elever med bekymringsfullt skolefravær.
  • Rogaland Revisjon har sett på grunnskolens rutiner, systemer og tiltak, skolenes håndtering av enkeltsaker, i hvilken grad skolene og andre hjelpeinstanser har god nok kompetanse til å håndtere elever med bekymringsfullt skolefravær.
  • Rapporten har sett på samarbeidet mellom skolene, foresatte og andre aktuelle instanser både i og utenfor kommunen (Skolehelsetjenesten, PPT, Familiekontoret, Lenden skole og ressurssenter, barnevern, helse- og sosialkontoret, lege og BUP.

Dette vedtok Kontrollutvalget. Saken behandles endelig i Kommunestyret:

  • Utarbeide en oversikt over samlet omfang av gyldig og ugyldig fravær på kommunedels og kommunenivå, slik at utviklingen kan følges over tid. Oversikten kan også omfatte elevenes alder, klassetrinn og årsak.
  • Vurdere en revisjon av veilederen for å gjøre den mer dekkende, samt vurdere om det på flere områder skal stilles strengere krav til felles praksis ved skolene.
  • Stille entydige krav til hvordan bekymringsfullt skolefravær skal registreres, behandles og dokumenteres.
  • I dag er det ti dager med fravær før det utløses tiltak. Utvalget anbefaler en innskjerpelse av antall dager med fravær før det utløses tiltak.
  • Styrke skolenes kompetanse knyttet til fraværsproblematikk, spesielt hos nyansatte. Samt sikre at kommunens spesialkompetanse utnyttes på en god måte.
  • Legge til rette for en bedre samhandling og tydelig ansvars- og rollefordeling i saker hvor tjenester utenfor skoler er involvert.

Styrke veilederen for å sikre skolene raskere hjelp og veiledning i akutte saker.

  • I tillegg til vedtakene anbefaler rapporten blant annet følgende:
  • Skolene bør daglig registrere fravær i fag, timer, hele dager, samt årsak. Må også ha en ensartet praksis for føring av fravær.
  • Gjøre foresatte kjent med tidlige tegn på fraværsproblematikk, og hva foreldre konkret kan gjøre.

---






Mer fra Dagsavisen